News:

No significant change

Main Menu

Viggenfilm

Started by Phlerp, January 28, 2003, 01:12:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Hehe, den har jag inte hört talas om! Nån som sitter å trycker på den?
snappahead

Horizon

Jag skulle gärna vilja tanka hem den om någon har den. Som det är nu minns jag den bara för min inre lilla filmsalong. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

JStar

#18
QuoteOriginally posted by HorizonNär vi ändå är igång och kollar på Viggenfilmer, är det någon som har den när en Viggen landar och glider av banan åt vänster under bromsning? Minns att ställen vek sig och hela maskinen lade sig på buken och vilade, medan elden spred sig runt planet. Piloten vevade upp huven och hoppade ner på marken, sprang en bit bort och dängde sedan hjälmen i backen (arg som fan)... :-/
Har inte flimen... men har sett foton ifrån det i någon "Flygets Årsbok" (finns nog på bibblan).

Det var under utprovningen av planet. Man kom snabbt fram till att planet flög väldigt bra (när det inte tappade vingar... vilket det gjorde)... men när det kom ned på marken uppförde det sig som en berusad sothöna. Speciellt hade man problem när man testade reverseringen. Saker som var fel var bland annat att noshjulet kunde inte vinklade mer än 9 grader och styrservona gav ingen "force feedback" (för att använda ett modernt uttryck :) ) till piloten.

Just fallet du beskriver ver det andra mark-haveriet. Planet fick bredsladd på banan och gled av den. Ställen kollapsade och planet började brinna. Piloten beskrev det här.... först beslutade han sig för att han inte vill dö av rökförgiftning.... så han tog ett djupt andetag och höll andan. Sedan började han knäppa av sig bälten, radiosladdar och så... och för att vara säker på att han inte fastnade i något skit, så kollade han det en gång till! Sedan testade han huvöppnaren... och till hans förvåning funkade det och motorn lyfte huven. Sedan hoppade han ur, blev lite svedd... och sprang därifrån. Då hade han suttit lite över 40 sekunder i planet sedan det börjad ebrinna. Tvärförbanad kastade han hjälmen i backen och satt sig att titta på det brinnande vraket.

/J

griffin

Hehe, ok. Att jag inte minns det. Lånade en bra bok om just utvecklingen av Viggen (en om Draken med, nästan ännu bättre!).

Tappa vingarna ja. Det var nån vingbalk som var underdimensionerad och bröts vid högre belastning. De fick designa om den, förstärka den.

Och... appråpå det... En tekniklärare jag hade i 8:an var med vid just detta arbete. Se där!

Jens
snappahead

Swede

QuoteNär vi ändå är igång och kollar på Viggenfilmer, är det någon som har den när en Viggen landar och glider av banan åt vänster under bromsning? Minns att ställen vek sig och hela maskinen lade sig på buken och vilade, medan elden spred sig runt planet. Piloten vevade upp huven och hoppade ner på marken, sprang en bit bort och dängde sedan hjälmen i backen (arg som fan)...  

Låter som den krashen som hände under provflygnignen.
Om det var nått gallet med reverserignen eller bromsarna... huffa...

Ingen som hittat den än? :-/

Phlerp

Jag kommer ihåg att jag såg den på TV för flera år sedan, men har aldrig hittat den på nätet.

Horizon

QuoteOriginally posted by BEQ


            Horizon: Det är en 60-talsfilm från utprovningen av reverseringssystemet och ingick förut i inflygningsskedet. Det är mycket som kan gå snett vid reversering. Jag tror att felet den föraren gjorde var att inte ge dykroder samtidigt som han drog på gas.

/BEQ


Aha, där ser man. Du vet ingen som möjligtvis har den, BEQ? Tänkte att du kanske kunde höra lite omkring dig. :)

Vad är det som händer när man inte ger dykroder vid reversering med en Viggen? Lättar framhjulet så att det inte går att styra eller?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

BEQ

Vi har den på divisionen, men jag har nog inga möjligheter att läsa in den. Slutar här  i Uppsala på onsdag och inleder min vårvinterturné med två veckor i Luleå.

Det som händer är att bakre delen av flygplanet lyfter och därmed tappar huvudstället markkontakten. Sen beror det bl a på vinden åt vilket håll flygplanet kommer att sladda.

Vi har varit ute hela veckan på krigsbas och där träffade jag en annan NOSIG-medlem - Swebeast. Världen är liten.

/BEQ