News:

No significant change

Main Menu

Nosig Calendar Februari

Started by griffin, January 24, 2003, 12:04:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Obizzz

mums nu blev jag motiverad att fortsätta med min 3d modell :) har bara en annan sak som ska göras klart först :/
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

#9
Du e en pärla Mange =)

*gnuggar händerna, och kavlar upp ärmarna*

37E ser vi inte så ofta i såna här upplösningar, om ens alls!

Jens
snappahead

Obizzz

37E är någon sån här "elektronisk krigsföring" version va? eller har jag fel nu? :/
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

Nej då, det stämmer ganska bra. Men jag lämnar över ordet till Magnus på den fronten, han är... mer kvalificerad om vi säger så. :)

Jens
snappahead

Magnus

#12
När Målflygdivisionen med J 32B/D/E lades ned 1997 beslutades att 10 av flygvapnets 14 SK 37 skulle modifieras till SK 37E. Planet har två roller, ett skolutförande och ett störutförande. Eftersom sista typinflygning på 37 håller på just nu kommer SK37E efter 1:a April enbart finnas i 37E utförandet (Störutförande).

Kort kan man väl säga att i framsits sitter en förare och i baksits en störoperatör (ECM Operator, ECM - Electronic Countermeassure Operator) och tillsammans löser de uppgiften som medstörare/eskortstörare i övningsyften än så länge. Detta är ett steg i ledet mot SEAD (Suppression of enemy air defense) som den framtida 39D platformen skall få.

Flygplanet är utrustat med diverse störsändare och kapslar för att lösa den rollen. Dessutom en bra bit mer motmedel (remsor och facklor) än den normala Viggen.

I grunden kan man säga att SK37E är en modifierad AJS. Dvs den har ingen egen radar. Baksitsen ser dessutom annorlunda ut då flera intrument tagits bort för att ersättas med paneler för att kunna utnyttja störresurserna.

För er som vill se den i verkligheten kommer vi att köra mot luftvärnet v.6 (nästa vecka) i Halmstad sedan diverse övningar under våren.

Obizzz

Vilken service :D

AJS ingen egen radar? jag kan egentligen ingenting om Viggen förutom de visuella skillnaderna mellan modellerna. Du verkar ju veta vad det handlar om skulle inte du kunna ta och berätta lite närmre någon dag när du får tid? :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

#14
Nja jag ljög lite där eller som man kan säga om man vill svamla... jag generaliserade.

AJS37 har en radar (PS-37/A). AJSH har en radar (PS-371/A) Kan inte gå in på skillnaderna. AJSF har däremot INGEN radar för det sitter en kamera i nosen.

Idag finns ju bara AJSF kvar (F21, 1 Div).

För att dra den korta version så fanns det ju förut en del olika versioner av Viggen. AJ / SF / SH / JA / SK. För ett visst antal år sedan (nu generaliserar jag igen) gick hela Viggen systemet igenom en 'middle life update' vilket resulterade att vi fick AJS37 / AJSF37 /AJSH37 /JA37D / SK37E.

Av dessa system finns AJSF37, JA37D och SK37E kvar idag.

Fråga gärna, det är kul att svara :)

Edit:
Och för att förklara vad jag menade i förra svaret så tog man bort vissa saker när byggde SK37E från en AJS-grund (Flygplansmässigt) bla. radarn och så satte man in en störsändare istället. Därav den gula randen på noskonen om du sett en SK37E i verkligheten.