News:

No significant change

Main Menu

Nya problem

Started by Lupson, January 19, 2003, 21:57:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Lupson

Jippi! Så funkar det igen...

Var och hämtade min Papst hos Horizon idag. När jag märkte att jag skulle bli tvungen att riva halva burken för att montera Papstina, som vi kallar henne, tog jag tillfället i akt och gjorde ett nytt försök med min repiga CPU.

Tog SledgeHammer på orden och skrapade ordentligt på kontakterna med ett rakblad innan jag supernogrannt applicerade blyerts. Innan dess hade jag dessutom gett det lilla livet en redig acetonsköljning och en omgång med radergummit från mellanstadiet.

Satte igång härket och visst - den postade på första försöket! Blir inte riktigt klok på datorn, men nu hoppas jag att den går ett tag till.

F.ö. verkar Papsten vara i klenaste laget, blir ingen temperaturskillnad alls och vinddraget känns knappt...menmen...den är ju tyst iaf (12 dB).

Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -

Horizon

Vinddraget känns knappt!? Har du fått en defekt fläkt Lupson, eller förväntade du dig vinddrag a la din gamla FOP32'a? ;)

Papsten är ju inte känd som någon kylningsfantom, den snurrar ju trots allt endast med 1500 varv/min, men i min låda gjorde mina två 12-decibels Papst flera ca. 5 grader i både lådtemp och CPU-temp.

Var i lådan har du monterat fläkten? Det är möjligen så att du även måste montera en fläkt som suger ut luft ur lådan om du nu satte Papsten till att blåsa in... Eftersom du sitter på en sån liten låda blir det ju lite svårare att få ner tempen, men att det inte skulle göra någon skillnad alls med en chassifläkt hade jag aldrig trott.

Har du IDE-kablar som sitter i vägen för luftströmmen? Hur blåser luften som kommer från processorkylaren? Den kanske motverkar Papsten?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Var sitter temperatursensorn på moderkortet? Drar måhända en varm och (o)trevlig luftström förbi där?
Mvh  - Stefan -

KeyCat

Lupson, om jag minns rätt så var du på jakt efter silverfärg till humant pris... Jag såg att Kjell & Co sålde en liten tub för 39:- och tänkte jag skulle tipsa dig. Kan dock inte uttala mig om hur bra/dålig den är men tror knappast det är stor skillnad på denna och den ELFA säljer för det fyrdubbla priset.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Lupson

Keycat: Tack för tipset, skall undersökas. Har hjälpligt lyckats laga bryggan med blyerts, men problemet är att kontakten verkar försvinna efter ett par dagar vilket innebär att jag måste demontera prylarna, rita om, pasta om etc. ett par gånger i veckan vilket börjar gå mig på nerverna. Dessutom pajade mitt nätagg igår så jag är väl inte helt nöjd med datorn f.n...

Angående kylningen är jag lite fundersam. Jag slog något av temperaturrekord härom kvällen efter en CTD i Flashpoint då jag fick lämna Ctrl, Dubbel0Zero, Jotte och GoLo i sticket. En snabb check på MBM visade 64 grader på CPU:n och 37 i chassit. Tidigare har datorn idiotkraschat kring 55 / 33 så något vettigt måste papsten göra. Observera att de extrema temperaturerna har att göra med att det blir väldigt varmt i min lägenhet eftersom det är en vindsvåning och när solen legat och värmt taket hela dagen blir det snuskigt varmt här uppe..

Temperatursensorn sitter mellan batteriet och sydbryggan, helt ren från saker som hindrar luftströmmen. Funderar på om man skulle skaffa en 12 cm Papst och montera i ena sidoplåten, rakt över/precis nedanför AGP-platsen. Om man sedan fläker på något snyggt galler utanpå blir det nog inte så oestetiskt heller. Då skulle man få en lite rejälare luftström rakt över GFX-kortet och ner mot Nordbryggan och min NB-Zalman samt övriga PCI-platser... Sen skulle det nog inte skada med någon form av hårddiskkylning heller, det är rejält varmt kring mina 3 tätt sittande 3.5":s enheter.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Luppe, jag funderar själv på den där manövern med en 120mm Papst i sidan på burken. Har en liggandes här som behöver få snurra lite...

MEN... skulle jag göra slag i saken och skaffa mig en Thermaltake Xaser III-låda, kan du få köpa 120-millimetaren av mig! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names