News:

No significant change

Main Menu

Nya problem

Started by Lupson, January 19, 2003, 21:57:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

Glädjen blev kortvarig..i onsdags fick jag till sist liv i min nya XP-processor. Den fungerade fint t.o.m. igår (lördag) kväll. När jag skulle stänga av datorn för dagen så "fastnade" den med "windows stängs nu ned" kvar på skärmen. Jag tänkte inte mer på det och stängde av datorn manuellt genom att hålla inne powerknappen i fyra sekunder.

I morse när jag skulle starta upp datorn så postade den inte. Precis likadant som innan jag hade fått den att fungera första gången. Jag pluppade i min gamla processor och med den fungerar det fint, förutom att första gången jag startar upp systemet med den i så måste jag trycka på resetknappen en gång för att den skall posta. Detta hjälper inte med den andra (XP) processorn. Vad kan ha hänt?

1. Har jag bränt processorn? Förmodligen inte eftersom den fungerade fint ända tills jag stängde ner igår kväll. Den gick förvisso ganska varmt efter att jag satt på locket (50-52 grader), men de temperaturerna pajar man väl knappast processorn på.

2. Någon brygga har slutit sig av sig självt eller så har någon hel brygga kapat sig av sig själv? Nu skall ju inte processorn vara speciellt varm där bryggorna finns, men kanske så har fläktens tyngd, gravitationen eller värme gett en kortslutning i någon brygga. Alternativt så "råkade" jag lägga ett jättelitet snitt över en brygga som skall vara hel. Det fungerade ju tidigare, men kanske den bryggan har brutits av? (Den mittersta L3-bryggan)

3. Har moderkortet fått fetspel efter att datorn inte stängde av sig ordentligt vilket har gett upphov till det ganska kända timeoutproblemet mellan KT7-moderkort och XP-processorer?

Vad tror ni? Jag funderar på att låna en sån där spänning/resistans-mätare och kolla så att motståndet mellan alla L1 bryggor är jättehögt(?) och att den brygga som skall vara hel verkligen är hel, dvs jättelåg resistans(?)) Jag har prövat att karva lite extra med kniven i de redan kapade bryggorna, men det har inte hjälpt.

Förslag?

mvh Lupson på 750 mhz
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

SledgeHammer

Hmmm... låter lite knepigt.

Prova att sluta kapade L3 bryggor så att du får en lägre multipel kanske?
Mvh  - Stefan -

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -

Lupson

Inte alls. Prövat lite med att fila lite mellan bryggorna och sånt men ännu har inget hjälpt. Ska försöka få tummen ur och mäta resistensen mellan bryggorna nån dag framöver.

Tack för omtanken!

/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".

SledgeHammer

Lider med dig. Inte alls kul när saker bara lägger av.
Mvh  - Stefan -

Mr Jim

Du har säkert redan tänkt på det men ta ut allt utom keyboard och grafikkort+hårddisk. Sen clearar du CMOS(BIOS) och provar. Då brukar dom starta om det inte är nåt som är grillat. AMD processorer ska klara upp till 80 grader(Eller mer har jag för mig men det är inte nyttigt) men dom dör på 5-10 sek om man inte har en rätt påsatt HS. Jag har sett det i praktiken och det går snabbt!
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Lupson

Liket lever! (Kanske)

Plockade med min halvdefekta CPU till LAN:et där Maverix fina multimeter fick jobba lite. Samtliga L1-bryggor var kapade, likaså samtliga L3 bryggor som skulle vara kapade - dvs samtliga förutom den i mitten. Problemet var bara att den mittersta L3-bryggan också visade sig vara av, det nästan säkert pga att jag av misstag råkade slinta lite med rakkniven däröver...

Kollar jag upp ocinsides T-bred painting guide så betyder 5 kapade L3 18.5x multipel, samt reserved. Vad reserved innebär vet jag inte, men 18.5x * 100 är 1850 mhz. 1850 Mhz kan vara i värsta laget för en 1800+, och normalförfarandet då man försöker köra en CPU på för hög hastighet brukar väl vara att den vägrar posta. Sledge m.fl., vad tror Ni om denna teori?

Jag tänkte hursomhelst tjacka lite silverfärg och försöka mig på en lagning av den felande bryggan...ska bli intressant.

Mvh Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

SledgeHammer

Jo den tror iaf jag på. Funderade lite i såna banor faktiskt, vet hur petigt det kan vara...

Testa med en blyertspenna och se om det fungerar, väl vässad även om du använder en stiftpenna 8-)

Sen kan du ju köpa silverfärg för en permanent fix. Nog för att min Thunderbird 850 fortfarande lever och funkar (om man stoppar den i ett moderkort) och den är upplåst med blyerts.
Mvh  - Stefan -