News:

No significant change

Main Menu

Icke Turn & Burn taktiker?

Started by Assassin, January 02, 2003, 23:57:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zebra

Shaws bok är himla bra när det gäller BVR teknik. Den tar upp vissa grundläggande principer, fördelar och nackdelar, när det gäller att komma till skott.
Maverix o jag har läst lite och skissat på olika varianter. Faktiskt riktigt kul när det funkar. ;) Som sagt,, när det väl funkar. ;) Man har mycket att lära men det är kul att  jämföra sig idag med mot för ett år sedan.

Nu för tiden så försöker vi sällan gå in i dog fight. Jag vet,,, vi är tråkiga:-OO  men jag har börjat värdesätta mitt plan och gör allt för att få landa det välbehållet.

Tjusningen med F4 är att olika taktik får lede fi att reagera på olika sätt. Ett ex.... Du får endast ett eko men du vet att det är två banditer som du möter. Roten flyger så tätt så att din radar inte kan separera. (Om banditerna befinner inom 40 miles så använd TWS mode med zoom.)  Gör man en "bracket manöver" dvs. split på dig och din tvåa så får du oftast banditerna att splitta på sig. Sedan är det för lead att bestämma vem som tar vem. Även här finns en del att läsa om hur och när du ska skjuta, utan att låta din fi få första skottet. Möter du något annat än Su27 så ska det inte vara så svårt. Skjut när du är "in range" och lägg dig sedan offset (dvs ekot så långt ut i höger alt. vänster bortre hörn av din radar. Beroende på vilken riktning som banditen är på väg) På så sätt kan du supporta ditt skott och minska banditens möjlighet till skott. Får han låsning, dvs att du får en ton i RWR, bryt 90 grader genast, för risken är stor att skott är på ingång. Men har du fått iväg första skottet så är det du som har övertag och du ska nu se upp med hur han svarar. Orkar inte skriva ned den bibeln men det finns mycket bra info. på nätet. Har för mig att du kan gå in på Maverix sida och hitta länken.

Om du skulle möta Su27 så är risken stor att han får första skottet. Det verkar som om den alltid låser upp dig innan han skjuter. Tror att det är en bugg eftersom det i verkligheten inte ska behövas. Men får du ton i "RWR" , släng iväg ett skott, och lägg banditen i 9/3- linjen genast. Om du "tror" att du kan komma "några miles" närmare så kan du lika gärna ejecta för sannolikheten är stor att du har en AA12 inkommande och har den tillräckligt med energi, vilket den har om du är för nära, ca 20 miles, så kommer du att ha skapliga problem att bli av med eländet ;)

Det finns en regel för BVR... "fight the bandit with the top of your sword". Dvs. använd din längre räckvidd för att inte banditen ska kunna komma innanför din sving. Flyger du bara på, för att få skott, och inte tänker på att göra det svårare för banditen, så dröjer det inte länge innan du inom skotthåll för banditens vapen och din tillvaro blir genast mycket mer spännande ;)

Själv så har jag fastna för tjusningen i använda olika taktik vid olika tillfällen och att maximalt utnyttja ömsesidig support. :)

z.:p

steinhoff

Kolla in FLIGHT SCHOOL här:

http://www.simhq.com/simhq3/sims/air_combat/air_combat.shtml

där finns en hel del om energytactics mm.

Swebeast

Bra inlägg zebra!! Håller helt med om att "fega och överleva"...... ;)

/A

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

zebra

Tackar Swebeast:)
Men måste nog erkänna att man smyger in och tar en dogfight ibland när jag har AIM9:or i bagaget. Men det är mot stackare som Mig21, 23 och annat "skräp"  Jag undviker helst Su27 och Mig29 på veteran/ace nivå eftersom deras AA11 (Archer) är lite otäcka....:)

z.

Horizon

QuoteOriginally posted by zebra

Jag undviker helst Su27 och Mig29 på veteran/ace nivå eftersom deras AA11 (Archer) är lite otäcka....:)

z.

Det kan jag intyga. En Archer i baken svider i flera veckor. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

zebra

Hårizonten,,, Jag lyckades med ditt konststycke igår kväll... att skicka en IR i häcken på en F16.... Tusan vad skit man fick.... Som tur var så flög jag singel igår, så det var ingen human som fick smaka på den...:)

z.

Horizon

zebra:>> Det var en AIM-120 BEQ fick smaka på, men jag antar att det är lika omskakande som en Niner Lima... :)

För övrigt kan jag hälsa att resultatet av mitt lilla missöde blev degradering, fråntagande av alla mina medaljer, avsked från USAF samt tio års "hard labour" i straffläger... De sparade verkligen inte på krutet vill jag lova. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

som tillägg på straffet blev du tillrättavisad av ctrl :p
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst