News:

No significant change

Main Menu

Ohhh en sån serie.....

Started by zebra, August 14, 2002, 10:51:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zebra

Maverix och jag har under den senaste veckan övat i en campaign (veteran, 100% realism) och det har fungerat super. Under den inledande fasen hade vi vissa problem som resulterade i att vi förlorade ett par plan men sedan har det flutit på. Vi är nu uppe i 8 missions utan förlust med en killing rate på i snitt 9 kills/mission. (Skadade plan ej inräknade) Visserligen har det varit svettigt stundoms när vi tampats med både Su27 och Mig25 (som har en jäkla förmåga att smyga sig på) men vi har gått segrande ur striden.
Vi är inne på dag 2 och Kina gick med redan under första natten. Fi. lade en stor vikt på att bomba våra snabbt avancerande marktrupper så vår prioritet har legat på att skjuta ned så många bombplan som möjligt samtidigt som vi bara engagerar jaktflyget när vi tvingas till det. Samtidigt som den ene av oss tar sig an bombflyget så söker "skyddet" efter fiende-jakten. Alltför oftast dyker de upp från sidan eller så finns de bakom attackplanen.  Vi är hela tiden noga med fördelningen så att den ene inte gör slut på sina vapen före den andre.

Eftersom det blir stressigt värre för Lead så har vi ett par viktiga saker som vi försöker att hålla på.

Wingman gör inget annat än hänger på och "håller tyst" i möjligaste mån.
Lead sköter allt snack med Awacs såvida inte Wingman anbefalls att ta över kontakten.
Lead informerar hela tiden om ny heading så att wingman lättare ska kunna hänga på.
(HSD-displayen (den högra) är nyttig när man vill hålla koll på lead/wingman och se vad denna låser på)

Detta är inget nytt men ack så svårt att hålla sig till. Men går det vägen så  blir det sååå mycket lättare för Lead att ta snabba (taktiska) beslut villket är en förutsättning för att vinna striden.  

En annan erfarenhet som vi gjort är att försöka hålla sig till BVR fight. Med Mig25 i området så blir det inte lätt att hålla dem ifrån sig men å andra sidan så är deras dogfight kapacitet lika med noll. Under våra nattmissions så har vi uteslutande beväpnat oss med Amraams eftersom vi under inga omständigheter velat ge oss in i dogfight. SA:n försvinner direkt och risken är stor att man dyker i backen. Vid strid mot Su27 så försöker vi skjuta först och sedan lägger vi fi. i 3/9-linjen alt. att om fi. viker av först så håller vi 30-graders vinkel (sidled) mot målet för att se på tws vad han gör.

Summa sumarum är att vi har satsat på att ta oss tillbaka och därför hållt oss utanför IR-avstånd. Vi har slagit till snabbt och sedan återgrupperat för nya anfall vid en way point i säkerhet. På så sätt har vi hela tiden haft kontroll över vår SA,  villket är en härlig känsla av kontroll. Jag kan lova att självförtroendet ökar.

Det var några korta tankar som jag vill dela med mig.

Zebra.


Swebeast

Trevlig läsning. Tackar för tipsen.

/A

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

zebra

Är det dags för flygning på söndag? När i så fall?

zebra.

zebra

Låter bra. Tror att jag kan vara med. Vilka settings gäller? Veteran/rockie, realism?


Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

zebra

QuoteOriginally posted by Horizon


            Tack för bra läsning, Sandro!

Tackar,,,, kul att kunna glädja..