News:

No significant change

Main Menu

Liten fråga om BONE...

Started by griffin, July 24, 2002, 16:28:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Mors!

Jo, satt och sorterade mitt bildarkiv och slogs av hur mycket jag diggar BONE, B1:an. Det är ett väldigt vackert flygplan - smäcker men samtidigt mäktig. BUFF är ju enbart... ja.. just det.

Då slog det mig, B1:an har ju haft det ganska svårt om jag förstår det rätt... och har väl ett ganska dåligt rykte som flygplan. Man väljer t.ex. att ha kvar B-52 som B1:an var tänkt att ersätta, bara det kan väl ses som ett dåligt betyg. Men jag har nog aldrig riktigt förstått varför det är så.

Nu mäts ju inte ett flygplans framgång med hur vackert det är, men är det nån som kan berätta lite mer om detta svarta får?

För er som inte vet vad jag pratar om, kolla dessa länkar t.ex.:

http://www.airliners.net/open.file/219965/L/
http://www.af.mil/photos/images/bombers_b1_0009.jpg
http://www.af.mil/photos/images/bombers_b1_0005.jpg

Griffin (ja, jag är stolt över mitt arkiv och tar alla chanser att få nämna det, "men det är inte därför vi är här" ;-)


snappahead

Horizon

Jag har för mig att B-1'an skulle tas ur bruk eftersom världsläget har ändrats så efter kalla kriget, då den konstruerades. Men sedan upptäckte de höga herrarna i USA att den visst kunde användas med framgång (bl.a. i Afghanistan), så de har numera beslutat att se över planerna för Lancern.

Griffin:>> Jag hoppas verkligen att du har sett Aerospace Power 2000. Fina bilder på Lancern där. Har du den inte kan du kontakta mig på ICQUIN 51140632, så får du den.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Ja, visst var det så. B1:ans primära uppgift var väl att bära kärnvapen snabbt och långt...

Men det är väl mer än så...?

Om jag nånsin blir så där Bill Gates rik skall jag köpa mig en B1:a och bygga om till privatplan... :D Learjet och Dassault Falcon kan slänga sig i väggen. Vi snackar Carreidas Jet ++ här för alla som läst Tintin. (Kul och intressant design om man tänker på när den ritades... jag har en "Om Tintin-bok" med en cutaway)

>> Horizon: u got mail.. errr ICQ. :)

Griffin
snappahead

griffin

QuoteOriginally posted by BEQ


            Från början konstruerades B-1 som en M2 bombare, precis som Backfire, men resultaten var inte riktigt tillfredsställande, speciellt inte i förhållande till kostnaden och projektet lades ner som besparing. Några år senare (ny president har jag för mig) återuppstod B-1 som B-1B. Utseende var ungefär detsamma, men nu begränsades prestanda till M1.2 (rätta mig om jag har fel) och det är den B-1 som existerar idag. B-1 har alltid varit lite av ett problembarn med mycket felfunktioner som krävt flygstopp.

Jag såg ett program om B-1 på Discovery för några år sedan och det var ju ganska intressant, som de flesta Discoveryprogram. Nuförtiden har Discovery nästan helt slutat sända flygprogram på de 4 Discoverykanaler som går att få i Sverige och istället flyttat dem till kanalen Discovery Wings som Canal Digital inte tillhandahåller. Protestlista?

/BEQ

Ah, du kom imellan... :)

Ja, var det inte Reagan som sparkade igång B1:an... Minns också nån dokumentär om den, gammal en. Var en hel del banbrytande teknik i den och till det datumet den mest elektroniska kärra som byggts om jag minns rätt.

Ja, jag saknar alla flygprogram på Discovery (även om de oftast var ganska dåliga - för mycket propaganda och reklam, men för all del frosseri i bilder och info). Nu sänder dom ju fan alltid sketna naturprogram, likadana allihop! Jag är med på listan!

Griffin
snappahead

ft

Exakt. Det som hindrade B1 från att komma i operativ tjänst i den utsträckning som man ursprungligen hade tänkt sig var väl inte någon av de vanliga orsakerna utan så gott som ALLA de vanliga orsakerna. :)

Exploderande kostnader, tekniska problem, barnsjukdomar, ändrade behov och förutsättningar. Det skulle inte förvåna mig om de hade problem med underhållet och driften också även om jag inte kommer ihåg det just nu. Det var ju avsett att fungera i ett kärnvapenscenario och vara en del av den så underbara doktrinen om ömsesidigt garanterad förstörelse varför mycket krut lades bl a på EMP-skärmning.

Men ett vackert flygplan är det!

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

snappahead

SledgeHammer

#6
BEQ: Jupp, M1.2 vid havsytan.


Just ja, glömde säga att jag SAKNAR Discovery... *mummel*
Mvh  - Stefan -