Det kraschade Hercules-planet...

Started by Brat, March 18, 2012, 06:00:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Brat

Jag hoppas för alla inblandade, piloter, militära beslutsfattare mm att det var fel på planet, att de inte skulle bevisa något genom att flyga söder om den kortaste vägen mellan flygplatserna, att de inte skulle bevisa att man kan lågsniffa under dåliga väderförhållanden, att man inte tog vägen över sveriges högsta berg bara för att impa på någon i besättningen? Var tanken att man skulle flyga under radarn kan jag inte förstå vägvalet med passage av den högsta punkt man hittar!? Jag lider med alla som inte var delaktiga i beslutet...
-Brat

ft

Man kan ju fundera på om de glömt korrigera för temperaturen. Minus nio, det ger 10% på höjden eller 750 fot 7500 fot över flygplatsen. Det går fort att göra fel tyvärr. :/

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Brat

Jag undrar om de följde en normal flygkorridor annars förstår jag inte varför man flög i det högsta bergsområdet, nedslagsplatsen ligger 27km söder om en rät linje mellan Andenes och Kiruna flygplats, och med tanke på vindriktningen så borde en landning i Kiruna ha gjorts från nordost
-Brat

ft

Flygplanet startade iofs från Evenes, så Kebne ligger relativt nära i kurs. Dessutom är det inte osannolikt att de gick in i Sverige via punkten GILEN, och då är det rakt över Kebne.

http://www.lfv.se/AIP/ENR/ENR%206/ES_ENR_6_1_3_en.pdf

Rutter är det skralt med i området.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Chefsingenjören skrev ett längre inlägg om detta i fredags. "From high to low, watch out below!".

http://chefsingenjoren.blogspot.se/2012/03/hojd-en-relativ-fraga.html
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names