News:

No significant change

Main Menu

Nattsudd

Started by F16_Filur, July 07, 2010, 02:30:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Jag har en liten tanke här angående vår industriella och post-industriella revolution... om dess bräcklighet och beroende av kontinuitet på olika sätt. Samt hur mycket en enskild person skulle kunna skapa av vad vi har idag.

Om vi säger att Sverige bombades tillbaka till stenåldern, men att det fanns områden kvar med intakta naturresurser som skog, järnmalm, vatten osv. och man i ett sådant område placerade tjugo stycken högt kvalificerade ingenjörer från olika inriktningar i samhället, skulle de då kunna återskapa något av det vi tar för givet idag, om de fick säg trettio år på sig? Skulle det vara möjligt att ens skapa en glödlampa eller en plastmugg?

Förutsättningen är att de hålls isolerade och inte får hjälp av vare sig andra nationer eller utomjordingar. Samt inträder i "reservatet" med inte mer än ett höftskynke. Jag tycker det är en lite skrämmande tanke hur totalt bortkopplade de allra flesta är från det som angår vår nutida vardag. Bara ett fåtal har några djupa kunskaper, och sällan ens den fullständiga kunskapen om något. Samma antal duktiga hantverkare från andra epoker skulle ganska säkert kunna återskapa ett forntida eller medeltida miniatyrsamhälle från ingenting om de fick några år på sig. Enkla maskiner, redskap, hus osv.

ft

Jag brukar också tänka den tanken. Beror helt på mixen av specialiteér, skulle jag säga. Är man några stycken kan man nog återskapa det mesta av grundkunskapen, d v s matematik, geometri, kemi och så vidare, från minnet. Efter ett par år, då man lyckats skapa något att skriva ner det på vill säga. Sedan... puuuh... även om man hittar myrmalm, som väl är den lättillgängligaste varianten av järn, så är det rätt mycket som skall till innan man lyckas göra något av den. Tror man skulle skippa materialen i början, jobba med mekaniken och vad man kan åstadkomma med mer lättillgängliga material. Vattenkraft vore ett attraktivt sätt att spara massor av tid, ett vattenhjul som bidrar med mekanisk kraft istället för att man skall handveva allt. Stenverktyg för att hacka ut komponenterna ur trä, drivremmar från hudar...

En sak skall man vara medveten om, och det är att om det även skall ingå att klara livhanken och skaffa mat så kommer ingen tid att finnas över till att hålla på och jobba med att ta fram plastmuggar. Överlevande tenderar att ta 100% och lite till av tillgänglig tid i anspråk. Man får nog börja med att få igång någon sorts gård med jordbruk och djur.

Ingenjör-Robinson? Personligt föremål? Räknesticka! :D

(Och hur många kan ens hjälpligt använda en sån idag?)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

granQ

ja stora frågan är hur "utspridda" vi är.. första 2 åren så avgörs rätt mycket vilka som kommer leva vidare...  skall 2 miljoner försöka hitta mat i stockholm blir det ju inte så lyckat kanske.

Men i mindre städer runt om tror jag hade gått rätt fort..

Den största kunskapen vi har handlar inte om att du och jag kan rita och designa en bil, vilket vi inte kan.. det handlar om att vi redan vet att det går utvinna energi från vatten, att använda hjul och att maskiner är good shit.

Finns ju flera gånger i historien som Sverige kunnat blivit en stormakt men där folk satt sig emot, allt från t ex jordreformen och användning av ångkraft i dalarna för gruvor har jag för mig blev stora protester.

Vi vet hur viktigt kommunikation och handel är, vi hade antagligen efter försörjt oss gladligen hjälpt till förbereda väg till stockholm, något som för bara ett par hundra år sen ingen såg poängen med. Glöm inte heller att vi, om det handlade om oss, har gedigna kunskaper om hur vårat land ser ut. Hur många har inte sett sitt område, sitt land på en kartbild.. .

nog hade det gått väldigt många generationer att komma tillbaka... men kan vara intressant att jämföra med afrika, hans rosling säger ju att afrika har gjort "samma resa" som Sverige gjorde på 200 år har de gjort på 50.. i många situationer är det ju längre fram än oss vad gäller mobiltjänster osv.

men som ft säger, tror t ex folk hade satsat oerhört på vattenkraft. Folk hade även skött sin hygien bättre än säg 500 år sen, så trots vi kanske levde på barkbröd så hade vi varit friskare. Finns otroligt mycket som vi vet idag som de inte visste, t ex förstod man ju inte varför sjömän blev sjuka när de inte åt några vitaminer. Något som en 6 årig vet idag.. sen att vi inte kan se skillnad på blommor och göra rep av senor.. är saker vi hade lärt oss för vi vet ändå om att de har gjorts förr osv.

Jag är rätt optimistisk.. 3-4 generationer så hade vi nog gått från stenåldern till 1600 talets Sverige i många avseende.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)