PM Nilsson, VD Newsmill, om värnpliktens avskaffning

Started by ft, July 14, 2010, 20:49:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/bara-en-pinne-kvar-till-muck-1.1134257

Tja, vad kan man säga? Mycket trams på ett ställe och en som jag bedömer rätt smal åsikt presenterad som den Stora Sanningen och den Rådande Tolkningen av Samhällsklimatet. Vissa människor har bestämt sig för en verklighet de gillar och det är sedan den de ser. Måste vara bekvämt!

Se även citattråden jag startade för en stund sedan och det citat jag lade in först...

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

Samma artikel som jag postade i "sagt om lumpen". Han låter som en tant jag träffade som hatade Hamilton-böckerna. "Stora leksaker för stora pojkar".

Nä, ganska onyanserat ordvrängeri. Han hade väl inget att göra och råkar ha en förmåga att formulera sig.  :)

Vad gäller utveckling, samlar man ett gäng motiverade personer med duktiga ledare på samma ställe så händer något positivt. Men annars var nog lumpen ingen garanti för vuxenhet. Jag hade en väldigt märklig tjänstgöring som jag kanske kan dra i något annat sammanhang. Jag tror dock att det ganska genomgående funnits ett bra ledarskap, i alla fall från 70-talet och framåt. Det skedde ju vissa reformationer vad gäller psykologi och hierarki.


F16_Filur

Tex på 60-talet, KJ-befäl kunde få för sig att slå elever i solarplexus. Befäl överhuvud taget inspekterade städning med vita handskar. Flygvapenelever var inget värda innan de fått sina "vingar", sedan blev det vapenslaget en spjutspets inom humanism, även internationellt.