News:

No significant change

Main Menu

Dual Core, Quad Core, 64-bit

Started by F16_Filur, February 12, 2010, 11:59:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Märker att på en vanlig single core så händer följande om man försöker starta ett program samtidigt som man redan påbörjat en flytt av många filer: det tar evigheter att få igång programmet och filerna som skulle flyttas på ca 7 minuter tar nu 40 min eller mer. Är det ett problem man slipper eller reducerar med Dual Core, Quad Core eller 64-bit system?

Rivvern_

Helt klart. Jag kör själv med en Core2duo @ 3,5ghz. Underbart. Fast i dagsläget hade det blivit en quad istället. I7 är bara quad va?

ctrl

En liten varning dock för att det ofta är diskaccessen som flaskar och inte proc-kraft.
Men hjälper gör det och går du från singlecore och en vanlig 7200varvars HD till en quad med SSD så hamnar du i en annan värld :D
Control
87th Stray Dogs VFW


F16_Filur

Du menar att allt kommer att bli bra då....  :D

Jag trodde att problemet dels kunde ligga hos windows, hur det hanterar sådana här multipla anrop. Men jag kan inget om sånt här.


ctrl

Traditionella hårddiskar hatar att behöva läsa från fler ställen samtidigt. Tidiga SSD hatar att läsa många filer på kort tid..... Intels G2 SSD är den första där man i princip helt kan glömma denna begränsning.

Men sen har du den rena överföringshastigheten i disken som begränsar.... raid0 löser detta problem med då är du i sata3.0 taket.... Men som sagt detta är lyxproblem. Det är en sanslös skillnad att sitta med en quad+ SSD jmf en gammal P4 och en 7200 varvare.  :D

Tyvärr är det så att man blir allt mer kräsen, det jag för bara några veckor sedan tyckte var omedelbart, tycker jag nu är irriterande väntetid ;)
Control
87th Stray Dogs VFW