News:

No significant change

Main Menu

Viltolycka och folkvett

Started by griffin, August 09, 2009, 14:16:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Blev igår vittne till en viltolycka. Har gudskelov inte själv varit med om en själv (har varit nära några gånger dock). Ekerö har mycket vilt och en hårt trafikerad väg utan viltstängsel så det är väl bara en tidsfråga innan man har en "close encounter" när man bor här.

Hade vid tillfället god sikt och såg rådjuret hoppa upp från höger framför bilen som var framför mig. Låg en bra bit bakom denna så jag behövde knappt sakta ned. Men det är lustigt, jag såg direkt att det skulle smälla, inte med framförvarande bil utan med bilen i mötande riktning. Den framför mig hann bromsa in och rådjuret fortsatte över vägen. Han se, reagera och tom säga nåt i stil med "det rådjuret kommer de smälla med". Sen small det mycket riktigt. Mötande såg inte ut att hinna (re)agera nämnvärt.

Jag såg också att det rimligtvis inte borde blivit personskador, rådjuret hade nästan hunnit över helt och blev träffad bak och skickades i ett stycke framåt och ned i diket. Men det var nog en rekorderlig smäll ändå för jädrar vad det flög.

Sagt och gjort, viltolyckor är inget ovanligt. Men, några reflektioner...

- Jag och framförvarande hann reagera. Kommer de tillräckligt nära inpå utan förvarning har inte ens stålis en chans. Men vi hade uppenbarligen det.

- Mötande borde ha hunnit bromsa, den hann hoppa upp på vägen, passera vårt körfält och nästan hela mötandes körfält.

- Jag saktar ned för att i backspegel bilda mig en uppfattning om hur det gick samtidigt som jag försökte hitta ställe att stanna på för att kunna vara behjälplig. Då försöker bilar bakom mig KÖRA OM, trots heldraget. Inte så att jag stannat utan bara saktat ned. Vad är det för fel på folk? Även om de inte såg olyckan, eller de två tre bilarna som stannat i mötande riktning så är det heldraget, mörkt, viltfara och trångt...

- Då det var förenat med livsfara att korsa vägen och bilar i mötande hjälpte de som krockat stannade jag i bilen och ringde larmtjänst. Efter förklaring av ärende kopplades jag till polis. Var sånär på väg att lägga på när de tillslut svarade. Vi snackar minst 20 signaler, lätt. Känns ju tryggt.

- När jag väl fick tala med "polisen" (kan ju varit allt från en telefonist till garvad kriminalare (yeah right!)) så var det självklart ingen i trakten för det tog en duktig stunds förklarande och för polisen tittande på kartor innan de fattade var vi befann oss. Det här med lokalpolis är en lyx även i stockholm uppenbarligen.


Sensmoral. Viltfara, skymningsdags, högt gräs vid vägkanten. TA DET LUGNT. Det är bara en tidsfråga...
Håll avstånden. Stannar/bromsar någon, ta det ÄNNU LUGNARE.
Fan att folk skall vara så... jag vet inte. Pantade...

Så, nu har jag avreagerat mig :D
snappahead

ft

Trafiken är full av idioter.

Det borde dessutom gå nödhjälp till Norrköping, för hade inte Norrköpings deportationszon för hopplösa trafikanter funnits så hade det funnits ett antal tiotusen totala trafikidioter mer i övriga landet.

Och vänta bara tills du fått vara på vägarna en dag med blixthalka i Skåne... "Klart jag kan köra 120 med sommardäck. Att det ligger bilar i diket med 200 meters intervall har inget med mig att göra".

Låt mig gissa: Skymning?

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ctrl

Man kan tycka vad man vill om att stanna längs med vägen för att vara behjälplig men det är bara att konstatera att det alltför ofta sker allvarligare olyckor i samband med att andra stannar än vid första problemet (punka, viltolycka etc) så mitt råd är att bara åka vidare åtminstone tills det finns något säkert ställe typ en busshållplats att stanna på.
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

En sån där påkörning har jag gjort en gång. Rådjuret flög som en vante genom luften och bröt ryggen. Polisen fick komma och avliva. Ett sprucket blinkersglas och lite hår i ena lamptorkaren på min gamla Volvo 240 DL pansarbil var allt som syntes efteråt.

Angående tokstollar i trafiken så finns de där du minst anar det. Ha alltid guarden uppe med andra ord.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Subroc

ja viltolyckor är alltid otäckt, vi bor längs en 4km oljegrusväg där det är i regel minst ett rådjur/hjort över vägen när man åker. Men trots att man själv är så inlärd med faran för vilt så nog har man själv varit och nosat nått stackars rådjur i bakhasorna så fort man låter tankarna vandra i väg.

griffin

Ja, det var skymning eller strax därefter - i alla fall den tid på dygnet då de rör sig som mest.

Och ja, det är livsfarligt att stanna vid vägen. Jag saktade ned för att se i backspegeln vad som hänt samt kunna svänga in på vad helst framöver som lämpade sig för stopp. Jag hittade lämpligt ställe men innan dess hann ett antal otåliga bilister försöka köra om och över heldraget.

Ingen nyhet att folk beter sig irrationellt och dumt i trafiken. Men det är alltid lika otrevligt att bli påmind om det på detta sätt, även om jag tror det "gick bra" för alla inblandade (utom rådjuret då).

snappahead