News:

No significant change

Main Menu

Mina erfarenheter av Com Hem - BADWILL!

Started by F16_Filur, October 06, 2007, 18:25:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Jag tecknade avtal utan bindningstid med ComHem i mars 2006 och i foldern som skickades hem till mig nämndes ingenting om startavgift.

I foldern jag fick "Villkor för privat abonnemang etc." att "aktuell prislista finns alltid tillgänglig på ComHemÃ,´s hemsida". Det är dock inte helt lätt att navigera till någon prislista på sajten. Första gången jag försökte hittades den till slut under frågor och svar....
Vid ett senare tillfälle enligt följande: 1. valt "bredbandsalternativ" 2. går till "Läs mer" 3. "välj hastighet"  4. "läs mer" ...först då kommer infon att "Priser och villkor" hittar du under "köp här". Det finns dock inte något "köp här" att klicka på, utan den hittades under "villkor".


1. Alltså vital information dold djupt inne i sajten. Fundamentala saker som prislistor bör alltid kunna nås via huvudmenyer utan något letande.

2. De smarta nog att skicka ut startavgiften först på andra räkningen, vilket är det läge då jag först uppmärksammar den, dvs efter att ångerrätten på två veckor gått ut!

3. Jag märker att jag fått 12 månaders bindningstid, precis tvärtemot min beställning. Mycket märkligt då startavgift endast debiteras utan bindningstid.

4. Givetvis får jag fel hastighet, den lägsta, ända tills jag tar upp det med support.

5. Givetvis måste jag själv påminna dem om att min första räkning kanske borde korrigeras nedåt pga upp till en veckas fel hastighet.

6. Och slutligen, nu i dagarna märker jag att priset för min hastighet är inte 289/mån utan 259/mån. Jag frågar då support varför jag inte betalar aktuellt pris och får svaret: Det priser du hade va ett gammalt pris, ändringar sker hela tiden i utbudet och prislistorna. Vi har ingen prisgaranti utan det ligger i kundens egna intresse att nån gång då och då kolla vilka de aktuella priserna är. Självklart i linje med allt det övriga - "går det så går det, vill han betala mer än nödvändigt låt honom göra det".




ft

Jaha, du har skaffat com bort? Been there, done that - inte igen!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Andreas

#2
Oj oj oj, det där hade jag aldrig gått med på.

Jag fick strul med BBB i samband med min flytt för ca ett år sen och blev lovad att allt skulle vara inkopplat i samband med att jag kom till den nya lägenheten eftersom jag anmälde det flera månader innan. Nu blev det dock inte så, utan datumet flyttades fram hos supporten.

Till slut rann det över, och jag ringde in för sista gången för att säga upp allting, var på jag kopplas till en oerhört trevlig och lugn kvinna som dessutom verkar ha lite befogenheter. Varför det sista var så bra var för att mitt dåvarande pris på 235 kr skulle höjas med en hundring per månad pga min flytt och då skulle börja ta del av nya regler.
Detta "förhandlade" jag bort mot att jag inte sa upp avtalet (jag hävdade att det var avtalsbrott pga att dom muntligen hade lovat mig ett inkopplingsdatum dom inte höll), var på jag fick behålla min nuvarande månadskostnad på 235  kr för 8 Mbit, samt att dom strök den första fakturan.

Så stå på dig, annars ställer dom sig på dig!
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Brat

Och skulle tjurskallarna inte ge med sig så är ju detta ett ypperligt ämne att ta upp i Plus på SVT, sånt här gillar "Ska det vara på detta viset?"
-Brat

F16_Filur

Jag försökte först få BBB, men det var inte möjligt för mitt hus då. Känns som jag varit för snäll, men ville inte ha något strul med att vara utan internet. Bor i ett ComHem-hus, och funderade inte så mycket på alternativen efter blivit nekad BBB. Allt verkade ju väldigt positivt när jag tecknade det.

Vad jag funderar över är vad som skulle hänt om jag sagt upp abonnemanget och struntat i att betala räkningar + startavgift. Hade inte det hamnar hos kronofogden och till slut blivit indrivet? Jag tänker att de hade inte låtit ärendet först gå till tingsrätten för att få mig att betala, utan om jag velat få rätt där hade jag själv fått driva målet. Och då är väl turerna att man först betalar, och sen försöker få rätt, ungefär som med en P-bot som ålagts en felaktigt?

Det var ett bra tips med Plus.

Brat

Om inte annat så kanske man kan deponera pengarna hos någon myndighet som jag har för mig att man gör vid hyrestvister?
-Brat