News:

No significant change

Main Menu

Kylning

Started by Magnus, October 07, 2007, 16:18:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Magnus

Tjena,
Tänkte kolla med er grymme-hackers om vad jag måste göra..

Jag har ju ett Radeon X1900 grafikkort som får typ ett år sen var rätt bra. Försökte lira Medal of honour Airborne men skiten dör.. skärmen blir svart, och hårdvaruaccelerationen startar om säger den mig. Laddat hem nya drivrutiner men ingen skillnad.. frågade på jobbet och de började prata om kylning och ATI tools. Laddade hem ATI tools och insåg att tempen närmar sig 95 grader rätt snabbt vid hög upplösning så jag förstår hur det hänger ihop.

2 frågor:

1: Varför är fläkten som ingår på kortet så kass att det inte räcker..
2: Hur löser man problemet på enklaste sätt? Vad erbjuder marknaden. Burken står ju under skrivbordet i en ställning (IKEA skrivbord) så jag fattar själv att det inte hjälper att ha grafikkortet i en datorlåda och sedan ställa datorn i en annan låda.. men det är snyggast.. går det att lösa ändå?


Lupson

Hmm...ett standardtips är att kika över att "luftvägarna" i burken är någorlunda fria och se till att rensa bort damm som satt sig på fläktbladen på grafikkortet. Testa att köra igång spelet utan lådan påsatt på datorn och se om samma sak händer omgående. Om chassit har dålig luftgenomströmning är ju risken rätt stor att komponenterna går alltför varma även om kylningen i sig på grafikkort etc. skall vara tillräcklig.

Hjälper inget, så kan man kika på tredjepartskylare för grafikkort. Dom har ofta duktigt feta kylflänsar och kvalitetsfläktar som både tar ned temperatur och ljudvolym.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X