News:

No significant change

Main Menu

Webpublicering

Started by ft, August 27, 2007, 19:31:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Scenario: Jag vill skapa en webplats som presenterar vad jag håller på med, dels med bakgrundsinfo och dels med löpande uppdateringar.

Vad finns det då för utbud av verktyg för att göra detta på ett smidigt sätt?

Att sitta och handknacka HTML är inte ett alternativ. Det måste se professionellt ut, men tonvikten är på att det skall vara informativt. Det behöver bara vara presentabelt, det estetiska är aldrig oviktigt men i det här fallet av underordnad betydelse. Text och bilder, och användarvänligt för besökarna. Det borde betyda någon variant av databaslösning.

Det bör inte vara något mångatusenkronorsalternativ, och det skall vara lättanvänt nog för att jag skall kunna få upp ny info utan att det tar mer än marginellt mer tid än vad jag behöver lägga på att skriva texten och gallra/snygga till ev. bilder.

Tips mottages tacksamt! Om det blir verklighet kommer ni att vara bland de första som ser det. :)


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Nauwa

Joomla är praktiskt (och gratis) Man administrerar hela sidan från webbrowser, det finns massor av trevliga plugins för t.ex. fotoalbum och liknande.

Annars har jag bara erfarenhet av Microsoft Frontpage som jag anser är ett lätt sätt att skapa hemsidor (om än lite stela och tråkiga)

Horizon

Jag fipplade lite med Dreamweaver för några år sedan. Finns bra böcker att låna på biblioteket för att lära sig grunderna. Vet dock inte om det kvalar in på grund av priset.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Joomla och liknande CMS (Content Management System) bör du helt klart kolla. Principen är att man över FTP tankar över filerna i en katalog på sitt webhotell/sin server och sen kör en setupfil. Därefter är det bara att följa anvisningarna.

Vad som kan ställa till det är om man har webhotell och deras servrar är inställda lite konservativt. Men oftast funkar det ändå och är det ett någorlunda bra CMS har det lite flexibilitet.

Joomla är smidigt, men kan upplevas som lite mastigt och segt. Det enklaste är att du tar hem och testar lokalt på din egen burk mot lokal webserver. Då kan du testa dig igenom några olika varianter och känna på funktionaliteten.

Vissa webhotell har stöd för CMS direkt. Du går då bara in i kontrollpanelen som du har på ditt webhotell och aktiverar det. Har aldrig provat det själv men sett att flera hotell stödjer detta.

Alternativa system: PHPnuke (vanligt). PostNuke (alternativ till PHPnuke). Skall se om jag hittar alternativ. Själv letar jag fortfarande efter nåt som är mer mimimalistiskt. Nåt mitt i mellan en enkel html som man handknackar och ett fullfjädrat CMS med tusen plugins. SKall hålla utkik lite, säg till om du själv hittar nåt.

Gemensamt för CMS är som Nauwa säger. De gör så att man kan fokusera på innehållet och strukturen. Allt sköts via webben och man har system för rättigheter så man kan t.ex. låta vissa användare bara läsa, andra lägga till artiklar/text och några administrera. Ofta kommer de med olika "Themes" som alla ser ganska trista ut men oftast går att få hjälpligt snygga utan att man behöver sitta för länge. Däremot är det oftast lite drygare om man vill "skinna" själv.

Hojta till om du behöver hjälp - jag är ingen expert men har iaf meckat igång några stycken i mina dar.

Jens

snappahead

ft

Tack för tipsen! Webbhotell är inte aktuellt, det skall som sagt vara lite proffsigt. Joomla måste jag nog ta en titt på, det låter som om det kan vara rätt. Eget skin blir det fråga om, men det kan å sjunde sidan vara väldigt enkelt.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

Ok! Men webhotell behöver inte implicera oproffsigt :D Vad jag menar med webhotell är i sin enklaste form ett företag som tillhandahåller serverplats med tillhörande funktionionalitet för din hemsida och sköter registrering av domän mm. På detta hotell slänger du sedan upp din Joomla sida eller vad det kan tänkas bli. Så har vi det på novelair t.ex.

Men du kanske inte tänker bort webhotell pga detta utan andra orsaker...

snappahead

AndersO

http://www.contentstudio.se/

Jag jobbar på företaget som utvecklar det :p

Det kostar dock pengar.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â