News:

No significant change

Main Menu

Nordkoreas kärnvapen

Started by Phlerp, October 09, 2006, 11:35:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Phlerp

Är det någon mer än jag som tycker att Nordkoreas provsprängning luktar fisk?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=578928&previousRenderType=6

Om det verkligen handlar om en nukleär provsprängning så är det en klart destabiliserande faktor i den regionen, för att inte tala om för j-vligt att ledarna i vad som nog måste betraktas som ett av jordens aboslut fattigaste länder satsar resurser på sådana saker istället för att ge befolkningen mat.

Men jag är inte så säker på att det faktiskt handlade om kärnvapen. Även om omvärldens reaktion varit fördömmande anar åtminstone jag en viss återhållsamhet och avvaktande ton. Innan världens hittillsvarande kärnvapennationer valde att sluta med provsprängningar så hörda man alltid omedelbart från seismologiska institut i världen att de bekräftade provsprängningen och de kunde ofta avgöra storleken och positionen på den också innan den ansvariga nationen ens hann offentliggöra uppgifterna. I detta fallet Har man inte hört ett ljud från statens seismologiska institut. Det enda jag sett är från slutet av DNs artikel (länkad ovan) där sydkoreanerna registrerat en explosion motsvarande 800 ton TNT. Det är iofs en rätt rejäl smäll, men alldeles för lite att kunna vara en atombomb. Little boy som sprängdes över Hiroshima var på 13 kiloton, dvs 16 gånger större. Och det var en väldigt liten atombomb.

Naturligtvis går det att tillverka mindre bomber. USA gjorde på 50-talet en liten bomb under namnet Davy Crocket på 1/100 - 1 kiloton som skulle användas av infanteri mot avancerande sovjetiskt pansar lite som ett P-skott på steroider. Men precis som det är svårt att tillverka stora kärnvapen så är det inte helt enkelt att tillverka små kärnvapen heller. Det finns fysiska gränser för att uppnå kritisk massa och små taktiska kärnvapen är relativt ovanliga (detta beror även på politiska skäl). Tittar man på andra länders första sprängningar så ligger de runt samma storleksordning som Little boy eller Fat man.

Personligen tycker jag det låter lite konstigt att Nordkorea skulle ha sprängt av en 0.8 kt bomb. Mer troligt tycker jag det är att tänka sig att Nordkorea insett att de inte klarar av att producera en atombomb och därför samlat ihop alla konventionella sprängmedel de kunnat få tag på och sprängt av detta för att ge sken av att ha tillgång till kärnvapen.

Jag antar att man kommer veta mer om detta ganska snart och det är väl rätt meningslöst av mig att spekulera innan man vet mer. Men vad säger ni andra om denna teori?

EDIT:
Om det nu skulle visa sig att Nordkorea faktiskt lyckas bygga ett taktiskt kärnvapen på 0,8 kt så gör det mig bra mycket mer oroad än om de byggt en jättestor vätebomb. Taktiska kärnvapen implicerar att de faktiskt är beredda att använda dem och verkar destabiliserande i en konfliktzon. Strategiska kärnvapen är ett politiskt vapen som bara fungerar som avskräckning, och har faktiskt hittills alltid haft en stabiliserande effekt hur illa det än kan låta.

Andreas

Kan det inte vara så att dom inte har fått ihop tillräckligt med plutonium för att tillverka en atombomb i storleken av Fat boy?

Även fast jag inte har något till övers för Nordkoreas ledare och dess ideologier så undrar jag _vilka_ som bestämmer vilka som får ha kärnvapen?

Har Nordkorea mindre rätt att ta fram kärnvapen är Israel, som inte ens erkänner att de har kärnvapen?
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Phlerp

Om de fått ihop tillräckligt med plutonium för att göra en bomb av samma storlek som Fat boy så borde det gett större utslag hos seismologerna. Det är just det faktum att det verkar vara en, i sammanhanget, väldigt liten explosion som gör mig tveksam.

Läste nu på CNNs sida att amerikanska geologer uppmätt explosionen till motsvarande en jordbävning på 4,2 vilket ju gör explosionen avsevärt större än sydkoreanerna uppgav och därmed är kanske en kärnexplosion mer trolig.

Phlerp

Det är ju en lite intressant situation med Israel. De har aldrig genomfört några provsprängningar, de har aldrig erkänt att de har kärnvapen, och ändå betraktar hela omvärlden Israel, med all rätt, som en kärnvapennation. Har det gjort Israel tryggare? Tja, de har inte invaderats av sina grannar, vilket ju skedde relativt ofta tidigare. Men för den vanlige israelen är nog livet knappast tryggare. Mot gerillakrigföring och terrorism hjälper inga kärnvapen.

Vem bestämmer vem som får skaffa kärnvapen? Rent filosofiskt måste ju svaret bli att ingen , och alla har rätt att skaffa kärnvapen. Men det fungerar ju knappast att se världen från ett filosofiskt perspektiv. Man kan tycka att det är ett hyckleri att stater som själva har kärnvapen vill hindra andra stater från att skaffa dem. Man kan se det som ett försök att behålla sin särställning och maktposition när USA vill stoppa Nordkoreas kärnvapenprogram. Men om man ser det från ett allmänmänskligt perspektiv. Vill vi egentligen att någon nation alls skaffar sig kärnvapen? Bara för att några redan har det hindrar det oss från att vilja hindra att kärnvapnklubben blir större?

Man måste ju se lite pragmatiskt på det. Destabiliserar USAs kärnvapenarsenal världen just nu. Inte nämnvärt anser jag. Rubbar Rysslands kärnvapen stabiliteten i världen? Egentligen inte. Problemet är ju snarare Ryslands instabilitet, och därmed risken att deras kärnvapen sprids till galningar i andra länder eller att en galning kommer till makten i Ryssland. Rubbar Nordkoreas kärnvapen stabiliteten i nordostasien? Det beror naturligtvis lite på lite olika faktorer, men generellt sätt så tror jag nog att alla är överens om att det faktiskt gör det.

Kärnvapen är för övrigt bra mycket lättare att skaffa än de är att göra sig av med.

SledgeHammer

Det borde väl rätt snart ge sig om det var ett kärnvapen eller en kemisk laddning. Seismonissarna ser tydligen rätt bra skillnad på de vågor som breder ut sig i backen.
Mvh  - Stefan -

Phlerp

Det bör väl även gå att uppmäta radioaktivitet trots att det var en underjordisk spränging?

griffin

Sen tycker jag det alltid är lika anmärkningsvärt... de som skriker högst när ett land som "nog inte borde ha kärnvapen" verkar skaffa sig just det, är de länder som själva har en bunter nukleära prylar i bakfickan... inga nämnda, inga glömda.
snappahead

Swede

QuoteOriginally posted by griffin

Sen tycker jag det alltid är lika anmärkningsvärt... de som skriker högst när ett land som "nog inte borde ha kärnvapen" verkar skaffa sig just det, är de länder som själva har en bunter nukleära prylar i bakfickan... inga nämnda, inga glömda.

Jo och det är ju tur för Nordkorea att de inte är ngn oljeproducerande land i stor skala :-OO