News:

No significant change

Main Menu

Hjälp Obizzz köpa dator

Started by Obizzz, October 14, 2005, 23:43:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SledgeHammer

RedRiver: Jag föreslog faktiskt först NVidia till Martin då de har haft (fortfarande har?) det bästa OpenGL stödet men båda han och jag är mer ATi personer =)

Tanken med Raptor-disken i det dyrare förslaget är att ha en liten och snabb disk att ha systemet på. De två andra använder man antingen som de är eller stripar ihop i operativsystemet till en stor (nej, inte i moderkortets RAID, det blir så jobbigt när den går sönder och man inte hittar ett likadant kort).
Mvh  - Stefan -


Obizzz

QuoteOriginally posted by F16_Filur

Edit: Fråga1 - vad har du för prylar nu?


Jag sitter på en P4 3GHz, ATI Radeon 9700 Pro samt 768mb RDRAM men den är inte min och följer alltså inte med i flytten men prestandan bör ju vara i klass med den eller bättre för att det inte ska bli ett nerköp :)

Det som är mitt är bara tillbehör såsom scanner, ritplatta, Cougar, ratt mm så jag får köpa allt annat
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Mr Jim

#10
Jag satsar också på AMD dualcore, 3800 har ju bara 512kb i L2 cache men tester visar ju att det inte blir nån större skillnad på den och 1mb versionerna (4400, 4800). Sen är 3800 versionen mkt bra att överklocka, går lätt upp till 2,4 ghz vilket är lika med 4800 versionen.

Grafikkortet skulle jag föredra ATI(Bättre tv ut tycker jag) men om du ska sitta med OpenGL och renderingar(Lightwave, 3d studio max etc) finns det egentligen bara Nvidia. Skulle satsa på ett 6800GT kort som budget eller om du vill ha skön kraft 7800GT alt GTX för det mest extrema, skulle satsa på ett 7800GT(ca 3800 kr). Sen har du ju professionella ATI och Nvidia kort och har du cash och ska använda som jobbdator delvis är det ju dessa som isåfall är bäst.

2 gig internminne såklart (2x1gig, alt 4x512), kör på highquality DDR480 minne för bästa prestanda http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2497

Sen en mysig platt skärm, vad sägs om en Dell 2005 widescreen(20 tums widescreen, 1600*1050) alt Dell 2405 (24 tums widescreen, 1900*1200)...fina skärmar för en billig slant, Dell brukar ha erbjudanden typ 1-2 gånger i månaden när man får 30% rabatt på dessa två.

Som systemhårddisk skulle jag ta 74 gigs versionen av Raptor, Windows, program och spel på denna. För lite oväsen men extremt snabb :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

SledgeHammer

Det där med ingen större skillnad mellan X2 och vanlig beror ju på vad man gör.

Ska man nu seriöst sitta med modellering så brukar det trilla in ett 3DLabs kort i datorn så nej, det finns inte bara NVidia. Och ATi har skärpt sig redigt på drivrutinsfronten mot vad de har varit.

Urk. Widescreen... våga vägra sträcka ut bilden och våga vägra sorgkanter =) Fram för gammla hederliga 1600x1200 (eller 2048x1536).

Vad gäller disk så räcker det med 36GB varianten av Raptor. Enbart system och program dit. Resten dräller man in på billigare och RAID0ade stora diskar. CPUprestandan lär räcka till i dagsläget. Och RAIDandet gör man i OSet inte i BIOS...
Mvh  - Stefan -


Mr Jim

#12
Jo men mina kamrater som gör dataspel säger att ATI fortfarande ligger efter på drivrutinsfronten när det gäller OpenGL applikationer av seriösare sort, dock har deras customkort (typ wildcat etC) bra drivrutiner. Men tror inte Obizzz tänker spendera så mkt pengar(Specialkort) därav rekommendationen av Nvidia kort, tycker dom är mer prisvärda i dagsläget (Förutom X800 GTO2 men det är ju en chansning alt 800XL).

Själv ser jag mkt film på datorn och då tycker jag widescreen är mys, också trevligt om man läser böcker alt håller på mkt i spreadsheets ;)

Men jag håller med, många äldre spel gillar inte widescreen och där ingår Falcon 4:AF vilket är synd.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

SledgeHammer

Ugh igen. Har du en bekväm soffa vid datorn då eller? =)
Film ser jag helst på saker mycket större än 24".

Böcker läser jag hellre i pappersform eller på min palm som är minst lika portabel som en bok men med betydligt mindre begränsningar än en dator.

Vad gäller kalkylblad... vad blir bättre av att du ser lite till i bredd? Och det förutsätter ju att man valt 24" varianten, den andra tappar ju i höjd. Nej, de gånger jag känt behov av mer skärmyta så har jag helt enkelt ställt en till monitor vid sidan av den jag redan haft.
Mvh  - Stefan -