News:

No significant change

Main Menu

AIM-9 symbolik

Started by F16_Filur, September 14, 2005, 07:46:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Tänkte göra en liten jämförelse mellan 9P och 9M. Många frågor klaras upp av sig själv, (tex att bara 9M är i behov av kylning till särskilt låga temperaturer) med hjälp av SP3 manualen, men varför vissa skillnader finns kunde vara kul att veta.

* BP (bypass) alltså ett slags standbyläge för TD (treshhold detection). TD autouncagar när IR-signaturen når en viss nivå, innan missilen avfyrats. Båda missilerna ska autouncaga vid avfyrning, men att göra det före (manuellt eller med TD) ökar sökarens gimbalgränser från 30 till 40 grader. Står också att har man uncagat så påverkar valet bore/slave ingenting. Ok, varför finns TD/BP bara för 9M?

* Spot under osb3 är jag inte riktigt klar över? Minns inte om screenen är från TWS eller dogfight (STT). Eller om det är möjligt att få Spot symboliken för både 9M och 9P?

* Bax talade om "snooze radar" - är det samma sak som "No Rad" (ctrl + R)? I alla fall verkar det som om "No Rad" alltid = bore, även om det står "slave" på MFDÃ,´n.

* Sen när gäller ljudet måste jag säga att det höga brummandet man får i cagat läge är väldigt olikt det mer svävande från uncaged. Det sista låter mycket svagare i jämförelse och känns osäkert, medan med det första finns aldrig någon tvekan om när man har kontakt. Kommentarer?

* Vad står hela symboliken för:
2A-9MP ?
4Q-9LM ?

* Man kan också fråga sig varför Bore/Slave bara är tillgängligt för 9M? Vidare när det ens teoretiskt skulle vara meningsfullt att slå över till bore? Möjligheten att växla verkar ju ändå bara gälla så länge radarn är på.





F16_Filur

Tack för svaret... det som förbryllar mig ändå är då att enligt SP3 manualen uppnår man allt det du skriver bara genom att stänga av radarn, så bore-knappen förefaller överflödig. Men, om man som du också säger inte KAN få radarlås är det kanske meningsfullt att låsa/nollställa sökarhuvudet utan att behöva slå av radarn?

Har kollat lite fler screens nu, och det verkar som att Spot-symboliken bara kommer automatiskt, och scan/spot troligen endast för, 9M. shift-U ska växla mellan scan och spot, som gäller sökarhuvudets FOV. Står att "Spot-mode requires the pilot to place the diamond on the target". Påminner alltså om bore proceduren, men verkar menad att användas även i slave. Syftet med att välja spot - längre avstånd för låsning?

Tittar man förresten på de här HUD bilderna så finns där ett horisontellt streck mitt i DLZ-symboliken (gäller för övrigt både för AIM9 och AIM120) som sticker ut lite åt vänster. Det har jag aldrig sett någon förklaring på?

AIM9P


AIM9M

Bax

Är det inte bara strecket där man kan se vilken höjd som avläses, blir "R" om radar höjd - jämför "C" för callibrated airspeed på andra sidan. Bara en gissning.
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

#4
Det måste nog vara så Bax... den här grejen har gäckat mig i tre veckor nu :).

Hur är han på fel sida Horizon? Tittar han på HUDÃ,´en utifrån cockpit :p

QuoteOriginally posted by Bax


            Är det inte bara strecket där man kan se vilken höjd som avläses, blir "R" om radar höjd - jämför "C" för callibrated airspeed på andra sidan. Bara en gissning.
mvh
bax

F16_Filur

Det som krånglar till det är att "Bore-knappen" (som bara finns för AIM9M i F4:AF) gör absolut ingenting... förutom att avlägsna DLZ-symboliken om man har radarn på. Förutom det.. bara en knapp... detta är fusk mina herrar! :)

Misstänker att precis samma "låtsasknapp" gäller för AIM120/Bore. Men de här slutsatserna gäller givetvis bara F4:AF.

BEQ, kan inte du berätta hur knappologin går till i 39:an för radartysta anfall med IR-robot?

QuoteOriginally posted by BEQ


            Jeez... vilka frågor. :)

Jag avslutar med att säga att presentation och manövreringen i 39 skiljer sig fullständigt från den i F-16 och F4 och jag förstår inte knappologin i F4 eftersom det finns betydligt enklare sätt.

F16_Filur

Bore funkar trots allt för AIM9M!

Men det är bara giltigt så länge radarn är på och man inte har missilen uncaged. För radartysta anfall verkar den tillexempel helt överflödig.

Vet inte riktigt hur jag ska fira detta...

F16_Filur

#7
Om siffran 11 i AIM9M screenshotet, tror inte det är med i manualen faktiskt. Kan också säga att har man radarn av så inträder boresight automatiskt för IR-missiler. Trycker man in osb-bore för en AIM9M och har ett giltigt radar "launch-lås" lite off bore så sticker missilen bara rakt fram.

QuoteVid ir-robotar får man ju lite annan symbolik än vid Amraam. 11 är "prelaunch time" dvs den tid det kommer att ta för en Sidewinder som du ännu inte avlossat att nå målet. Har du också en avskjuten Sidewinder på väg, får du en siffra till under som visar hur länge det dröjer innan den redan avolssade roboten träffar (om du har flera robotar på väg är det tiden innan den sista av dessa träffar). Övre siffran (dvs den du ser nu) finns då kvar och ger info om nästa eventuella skott, som du alltså ännu inte avfyrat. Amraam har ju liknande symbolik men då står det T och A framför och avser när roboten blir autonom, Egentligen skulle det vara ett horisontellt streck över elvan, men det kanske inte är implementerat.