News:

No significant change

Main Menu

Kul för SAAB

Started by Andreas, August 15, 2005, 16:27:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

ft

Och välförtjänt! Det systemet är riktigt elegant, betydligt mindre, nättare och lättare än de konkurrenter jag haft anledning att bekanta mig med. Sa jag att det var lättare? Sånt är VIKTigt... vadå, jag yrkesskadad? :p

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

deBug

Undrar hur de samlar in radarsignaturer?
Jänkarna har ju sina RADARInt och SIGInt satteliter som kan samla in det, men hur gör vi i lilla sverige??

Eller SAABs RWR kanske inte kan klassificera radarn ner på flyplansnivå ?
Rysk radar är väl inte så svår att få tag i (man kan ju köpa den i Letland och frakta den på Estonia färjan :o)
Men att få tag i signaturen på en F22 lär inte vara lika lätt.

//Harry

ft

Man spelar in och klassificerar medan man kör. Det är med sån utrustning man bygger databasen. Sedan kan man byta med varandra. Ett litet land med ett strategiskt läge kan t ex byta med ett större land som har svårare att göra bra inspelningar... ;)

Att spela in en radar från en satellit lär inte var det lättaste. Satelliten ligger ju inte i radarns sökmönster, så den signaturen man kan se där lär vara en annan än den man får om man ligger i sökmönstret... och det är den senare som är intressant. Notera att jag inte är expert på området utan bara spekulerar.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

BEQ

deBug: Jag hoppas att du inte väntar dig att få svar på den frågan? :)

Magnus

#5
Ah! Radarvarnare och radarsignaturer, nu är vi äntligen inne på ett intressant ämne!

Tyvärr är det mesta hemligt ;)

Förresten, blanda inte ihop sändmöster så som Pulslängd, PRF och Frekvens på en radar med radarsignatur. Radarsignatur är en radarmålarea-liknande mätning där man skapar sig en uppfattning om hur lätt/svår något är att träffa, vilken radarmålarea föremålet har samt det viktigaste, hur många remsor som krävs för att täcka just sin egen radarmålarea samt i vilken aspektvinkel de skall kastas ut.

En modern radar (generell) kan med hjälp utav en god radarsignatur uppfattning särskilja olika flygplanstyper genom att titta på vad som returneras från sin sändare. Detta har inget med radarvarnare att göra. Dessa tittar på sändmöstret hos den radar som tittar på en. Och där särskiljer den ena från den andra.


Mr Jim

Har för mig att jag läste en mkt intressant diskussion om såndär "radar-igenkänning/NCTR" på frugals för några år sedan, att jänkarnas radarsändare använde en teknik där man "räknade" turbinbladen för IFF, verkar väldigt ambitiöst om det nu har nåt med verkligheten att göra ;)

http://www.ottawa.drdc-rddc.gc.ca/html/RAST-309-nctr_e.html

Tror säkert jänkarna har fått många fina tillskott till sina "bibliotek" från lilla Sverige(FRA anyone?), speciellt under kalla kriget, man kan ju bara hoppas att vi fick mkt kvalitativ info tillbaka. Vad jag minns var Sverige väldigt snabba på att erbjuda baltstaterna hjälp med att bygga ut deras radarsystem och misstänker att det förekom lite mer installationer där också. Man bör ju tänka på att många presumtativa framtida oroshärdar använder "billigt"-ryskt materiel.

Medel och motmedel(politisk korrekt) är ju alltid en intressant diskussion, det som fört teknologierna vi brukar framåt enligt vissa ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Magnus