News:

No significant change

Main Menu

Grafikkortskylning istallerad o klar.

Started by Weas, February 16, 2004, 16:50:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Weas

Jag köpte en Zelman kylning med tillhörande fläkt till mitt GF FX 5800 Ultra eftersom skorsten och inbyggd fläkt lät förskräckligt illa i 3D läge. Nu kan jag inte höra mitt kort :)

Men lite pill är det, och man är lika rädd varje gång man haft isär maskinen att den inte vill starta, men det gick vägen denna gången :-I

GPU håller 40 grader vid 2D mode, har inte testat 3D hårt ännu, men återkommer med info.
Nordic Simulator Group
www.nosig.se


Weas

Jodå, jag kommer upp i 75 grader som mest hittils i 3D mode.

Men en fråga:
De förra flänsarna täckde 4 stycken svarta kvadratiska ic-kretsar. säkert en viktig komponent på kortet eftersom de var belagda med kylpasta. nu är det en fläkt som blåser över dem men ingen fläns.

Jag har märkt i il2 att jag kan få texturfel, kan detta hänga ihop?

Är det minnena som ligger utspridda så ock bör jag kyla dem extra?
Nordic Simulator Group
www.nosig.se


Jotte

Det kan vara så att de är ramminnet på kortet och på FX korten behöver de kylas tydligen.

Weas

Hmm, jag lade märke till att nu när grafikkortets kylning inte blåser ut genom skortsenen så blir det rätt varmt i lådan (37 grader) så jag skall köra med öppen låda ett tag får vi se, i så fall får jag montera till en extra chassifläkt...

Men fler förslag är välkomna.
Nordic Simulator Group
www.nosig.se


Horizon

75 grader på GPU'n låter väldigt mycket. Har du monterat Zalmanprylen helt rätt, så att coren verkligen har kontakt med hela den där klumpen du satte ovanpå? Du såg väl till att ha kylpasta av bra kvalitet (Arctic Silver 3 eller 5) mellan core och kylaren?

För att kolla att heatpipen är rätt monterad kan du köra datorn en stund med sidan på lådan öppen och sedan lägga fingrarna lätt på både ovansida och undersida på kylaren. Kolla så att de håller ungefär samma temperatur. Ta det lugnt bara, man kan faktiskt bränna sig på de där prylarna om de gått riktigt varma.

Har du överklockat GPU eller minnen på grafikkortet? Har du gjort det kan det vara detta som gör att GPU/minnen går lite för varma. Att överklocka grafikkort med passiv kylning är inte att rekommendera, särskilt när man gjort som du och tagit bort den aktiva kylningen från minnena.

Se till att montera en tyst chassifläkt (eller två) så nära grafikkortet som möjligt för att transportera bort den varma luften från kylflänsen. En sådan Zalmankylare blir rena elementet när du kör 3D-applikationer en stund. 37 grader i lådan är ingen katastrof, men nära på. Med adekvat chassikylning skall man ligga max 5-10 grader över "ambient temperature" (rumstemp alltså). Det är dock inte lätt att uppnå detta mål om man vill ha en tyst-tyst dator...

Att sedan moderkortens sensorer ibland visar helt galna värden (beror på märket och modellen på moderkortet) är något man får ta med i beräkningarna. Du kan alltså likaväl ha 27 grader varmt i lådan...

Testa att laborera lite med kylning och se om du kan bli av med störningarna i grafiken på detta sätt.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Weas

Men hjälp!
Bra info Horizon...

Men 75 grader var det med orginalfläkten med. I drivrutinerna finns ett överhettningsskydd, det ligger på 140 grader och går inte ändra. Jag blir ändå oroad

Jag använde den kylpasta somvar medlevererad.
Jag vet att allt ärt rätt monterat, jag var mycket nogrann.





Du säger
"För att kolla att heatpipen är rätt monterad kan du köra datorn en stund med sidan på lådan öppen och sedan lägga fingrarna lätt på både ovansida och undersida på kylaren. Kolla så att de håller ungefär samma temperatur. Ta det lugnt bara, man kan faktiskt bränna sig på de där prylarna om de gått riktigt varma."

Detta gör mig ont, för jag kan inte känna någon som helst värme alls i vare sig den övre eller undre kylflänsen. De känns kroppstempererade, inte mer. Och även om man kör 3d ett tag så kan jag inte ana hög temperatur.

"Har du överklockat GPU eller minnen på grafikkortet? Har du gjort det kan det vara detta som gör att GPU/minnen går lite för varma. Att överklocka grafikkort med passiv kylning är inte att rekommendera, särskilt när man gjort som du och tagit bort den aktiva kylningen från minnena."

Inte överklockat det minsta, det har jag aldrig gjort. Det fanns ingen aktiv kylning på minnena (aktiv= fläkt?) De hade som sagt bara kontakt med kylflänsen. Det finns små självhäftande kylflänsar att köpa till minnen, men jag tror inte detta är problemet.


"Se till att montera en tyst chassifläkt (eller två) så nära grafikkortet som möjligt för att transportera bort den varma luften från kylflänsen. En sådan Zalmankylare blir rena elementet när du kör 3D-applikationer en stund. 37 grader i lådan är ingen katastrof, men nära på. Med adekvat chassikylning skall man ligga max 5-10 grader över "ambient temperature" (rumstemp alltså). Det är dock inte lätt att uppnå detta mål om man vill ha en tyst-tyst dator..."

Det sitter en fläkt monterad enligt anvisning från tillverkare, en zalman fläkt på normal hastighet (ej silent mode) som blåser på kylflänsarna/grafikkortet. Dessutom har jag satt ett utblås rakt över kortet. Jag vet inte hur kalibreringen på chassitempen är, men jag ligger vid nystart runt 35 grader. Med låda n öppen stiger "ambient temp" till max 43 grader, samma med lådan stängd.


Ska jag sammanfatta så är det något sjukt med temperaturfördelningen, även när temperaturen på GPUn visar 75 grader så kan jag inte känna värme i flänsen, inte ens rakt där gpun sitter. Varför? Jag har kollat o dubbelkollat heatpipen, så den sitter tight i sin skåra, precis som den ska.


Men så fort jag går ur 3D mode så sjunker den temperaturen extremt snabbt ner till 55-60 grader, det förbryllar mig. Jag kan se de första 5 sekunderna hur tempen sjunker från 75- 65 grader, så där verkar kylningen istället vara extremt bra.



Nordic Simulator Group
www.nosig.se


Weas

Nu har jag hittat felet.

Jag har monterat exakt enligt anvisning, men de små bläcken som skall hålla ihop flänsarna var lite för korta så när jag monterade dit dem uppstod en liten springa mot gpu:n. Nu går den inte över 60 grader, mycket bättre :-)

Inga problem där nu i alla fall!

Du var på rätt spår horrizon, överhettning.
Nordic Simulator Group
www.nosig.se


Horizon

Härligt Petter! :)

Ledsen att jag inte svarat dig, jag hade tömt datorn på cookies och då missade jag att du hade svarat i tråden igen.

Ska se om det finns något mer att tipsa eller råda om. Måste bara äta först! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names