News:

No significant change

Main Menu

Falcon 4.0 R.I.P

Started by Lomez, October 01, 2003, 21:23:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lomez

Vid om en ominstallation av falcon 4.0 pga en omformaterad dator så lägger jag i f4 skivan och får upp installationsrutan.., efter ett klick så börjar cd:n spinna upp..*PANG, KRAS, FRÄS* , jag får panik och trycker ihållande på eject knappen, ...cdn matas ut och vad ser jag..., min f4 skiva i 2 delar och en liten 3:e bit på ca 1 cm som fattas upp i kanten.., skivan e splittad..VARFÖR just den skivan? :-(

en cd brännare på 52x25x52 Philips.., skivan tror jag också var rätt placerad.., ack ack ack...

var kan jag köpa/beställa en ny F4?.. :-OO

downed
Lomez

T0TT

X-( va surt!!! du får låna min skiva så länge!! tyvärr ingen orginal men endå!!

jag kommer hem till dig på fredag & tar me X-36:an så kan vi lira lite!!:)

då blir du lite lyckligare va?? :D
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+,  MMX,  3DNow (2 CPUs)
2048MB RAM
NVIDIA GeForce 6600 GT x2 SLI
Sound Blaster Audigy 2 Platinum
Logitech z-5500

Swebeast

Det samma hände med min Falcon-skiva för ett par månader sedan....kan det bero på dålig cd kvalle eller för snabb CD-ROM? :-OO

/A

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Obizzz

hmm man skulle nog ta en säkerhetskopia då och köra med den istället
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Lomez

skall beställa ny skiva, har redan backup på min förra skiva men det känns ju surt ändå!, men men.., ny brännare och och nytt f4, sen e vi på banan igen! ;)

/Lomez

TrakDah

#5
Det är "välkänt" att 32x spinn eller mer kan slunga sönder CD-skivor.

Betänkt detta (ungefärligt beräknat)
1x = 300 varv/min = 5v/s
32x = 160v/s

omkrets=pi 2r
2r=15 -> omk=45cm.

45cm x 160 = 7500 cm/s, eller 80m/s eller 300km/h

Räkna ut G för en kurva med 7,5cm radie i 300km/h :D

Att skivan slungas sönder kan vara dålig tillverkning eller sprickor som uppkommit med tiden (vad gör UV mot plasten?)

Moderna CD-spelare som anges som "52x" är det inte: ingen CD är mer än 32x i faktisk hastighet. Däremot så packas data på CD-skivor lika tätt på hela ytan, vilket gör att läshastigheten ytterst på skivan som snurrar med 32x motsvarar 52x om det hade varit lagrat innerst (vinkelhastigheten ökar med radien blablabla)

Not: "äkta" DVD (inte tawain-kopior eller brännbara) är typade till att ha ett lager kevlar i sig som gör att de dels inte går att bryta sönder, dels inte kan slungas sönder.

/TD

Lomez

Jo det blir några varv, men o andra sidan så va mitt f4 rätt repigt., dock inte stora djupa repor men endel smått iaf.., som det blir med tiden. Åkte in och lämna tillbaka opålitligheten igen, fick pengar tillbaka. Kanske va det meningen att detta skulle hända.,? varför skulle jag annars göra 4st backup skivor på det? ;)

Men en riktigt f4 skiva skall jag ha och det lär finnas nånstans, därute...


/ Lomez