News:

No significant change

Main Menu

Preview @ SimHQ

Started by KeyCat, July 15, 2003, 10:52:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TrakDah

#8
Det var trist för er det, för jag kan bara konstatera att inget av det jag skrivit i detta forum "gått hem"...

LockOn (hela Flanker-serien) är inte en F4-sim.

F4 lever på sin kampanj. Hela designen är centrerad kring kampanjmotorn (se bara hela lösningen med Bubbles och att klockan alltid tickar osv)

Flanker-serien är inte menad som, och kommer aldrig vara menad som kampanj-sim. Det är en uppdrags-centrerad sim, i vilkan man testar enskillda - syntetiska! - uppdrag! Det är inte menat att det ska pågå ett krig att flyga i som i F4 med 100-tals uppdrag. Man flyger å testar enskilda uppdrag! Det är en sim helt inriktad på stridstaktik, helt utan strategi och "krig". Alla de kampanjer man talar om är en rad med taktiska uppdrag - syntetiska (för kom ihåg; det pågår ju inget krig runt omkring dig!) - kopplade i en serie!

Kom ihåg vad jag brukar säga om "Excel-sim"!

Min ståndpunkt kvarstår, tillika min fråga: Varför skulle MP-kampanj vara så viktigt? Låter på er som ni helt snöat in i F4-träsket faktiskt. Dvs att ni jämför alla simmar med F4 och inte ser andra anfalsvinklar på hur man kan angripa en sim!

LockOn är inte F4, glöm allt annat!

/TD

SledgeHammer

Redig snöstorm... Jag kan bara konstatera att de flygsimar som jag testat/spelat som inte innehåller en väl fungerande MP kampanj, de spelas igenom och glöms bort. Alternativt tröttnas på innan jag hunnit spela igenom.

Att jag sedan "återupptäcker" vissa för en kort stund är en annan sak men jag tröttnar fort på dem igen. F4 är nog den enda flygsim jag inte tröttnat på.
Mvh  - Stefan -


Jotte

Om jag nu ska lägga mig i, och det ska jag :D  så får jag väl säga att jag har väldigt lite till övers för kampanjtyper (dynamiska eller inte) där spelaren är det stora kugghjulet i det lilla maskineriet i bästa Hollywoodstil istället för en liten kugge i ett stort maskineri.
Med tanke på hur mkt det talas om realism hit och dit i andra aspekter av (flyg)simulatorer så förvånar det mig när samma personer föredrar en direkt verklighets främmande "approach" på spelmiljön/dynamiken. Dynamiska kampanjer i spel bygger ju generellt på att om spelaren lyckas bra lyckas den egna sidan bra och vise versa vilket ju bygger på hjälteepos i "bästa" Hollywood stil.
F-4 är inte den värsta "syndaren" i detta hänseende men vad jag uppfattat så finns ändå den "funktionen" där.

Med detta sagt så skulle jag trots allt föredra en dynamisk miljö (en sorts slumpning av var AI flighter flyger och vad de har för mål etc. Flashpoints "Random placment radius" gör ett fint jobb att lura en på det viset ;) ) där det som inträffade i förra uppdraget lämnar spår i nästa (förstörda mål finns kvar en rimlig tid etc) vilket jag fått uppfattnignen om skulle vara möjligt via det där 3:e parts verktyget , vad det nu heter, Ares battle planner eller nått sånt. Stämmer det TrakDah?

SledgeHammer

Jodå, funktionen finns i F4 som ett riktvärde för hur bra den egna sidans AI ska vara. Om du gör bra ifrån dig räknas värdet upp och om du gör dåligt ifrån dig eller inte flyger utan bara låter tiden gå så räknas det ner. Man har även vissa möjligheter att påverka hur det ska fungera. Lite bättre än ren Hollywoodstil, men det går ju att göra ännu bättre.
Mvh  - Stefan -


TrakDah

QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            Redig snöstorm... Jag kan bara konstatera att de flygsimar som jag testat/spelat som inte innehåller en väl fungerande MP kampanj, de spelas igenom och glöms bort. Alternativt tröttnas på innan jag hunnit spela igenom[/i].

Att jag sedan "återupptäcker" vissa för en kort stund är en annan sak men jag tröttnar fort på dem igen. F4 är nog den enda flygsim jag inte tröttnat på.

Min poäng aär att du inte kan"spela igenom" LockOn för det finns inget att spela igenom!! Det är upp till dig (och andra på nätet) att skapa uppdrag som är intressanta och kul att flyga

/TD

TrakDah

QuoteOriginally posted by Jotte
Med detta sagt så skulle jag trots allt föredra en dynamisk miljö (en sorts slumpning av var AI flighter flyger och vad de har för mål etc. Flashpoints "Random placment radius" gör ett fint jobb att lura en på det viset ;) ) där det som inträffade i förra uppdraget lämnar spår i nästa (förstörda mål finns kvar en rimlig tid etc) vilket jag fått uppfattnignen om skulle vara möjligt via det där 3:e parts verktyget , vad det nu heter, Ares battle planner eller nått sånt. Stämmer det TrakDah?

Detta motsätter inte det jag sagt, vare sig i MP eller SP!

Vill dock inte gå in på om det stöds i LockOn!

/TD

SledgeHammer

När väl en kampanj kan tänkas dyka upp så verkar det ju bli en "serie uppdrag". Isf blir kampanjen en "spela igenom" historia. Rätta mig om jag har förstått fel.
Och om man antingen är tvungen att göra uppdragen själv eller vänta in att andra ska göra och sedan tanka hem så är iaf inte jag så himla tänd på tanken. Men så har jag ju fastnat för det där med dynamisk kampanj. =)
Mvh  - Stefan -