F16 vs SU27, NVG, Headtracking.

Started by Maverix, August 18, 2003, 19:45:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maverix

Denna vecka var jag o zebra på Roskilde aeroshow i Danmark och dreglade över Danskarnas F16.
Vi hade möjlighet att prata med en tysk Tornado pilot även en Dansk F16 pilot. En av många frågor var om det var realistiskt för ett F16 att attackera en SU27Ã,´a. Svaret var att det var MYCKET realistiskt, han sa att Su27Ã,´an har enastående aerodynamiska egenskaper som gör den mycket bra på ââ,¬Âair showerââ,¬Â, men bristande avionik gjorde att den inte var en match för ett F16.

Vi frågade både Tornado piloten och F16 piloten om NVGÃ,´s, och svaret från Tysken var att det inte används på ett Tornado. Dansken sa att de just fått tillgång till NVG och att de kört med dem i endast 6 mån men att det används mycket begränsat, han sa att de var 120 graders ââ,¬Âkonââ,¬Â på dem. En annan intressant sak var att Danskarna  har headtracking som standard i sina hjälmar!!
Både Tysken o Dansken var mycket imponerade av JAS39Ã,´an.

Maverix


;) ;)

KeyCat

Vad det gäller våran 39:a så blev jag också lite imponerad efter att ha sett den i action på flygshowen i Eksjö.

Har tidigare sett den vid ett antal tillfällen här i Ängelholm men då har det varit för inflygning eller precis efter start då den flugits mkt snällt. Annat var det att se den göra tighta loopar etc. sen skall den ju dessutom ha rätt vass elektronik också :p

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

ft

Tyckte ändå inte programmet i Eksjö var bland de bästa. Sett Müchlers program (fjolåret) så jag blivit less... Det jag saknade mest var de långa svängarna bort från linjen som slutar med inflygning och en snabb roll mot publiken innan han svänger bort. Imponerande! Många moment kan ligga betydligt lägre också, framförallt högalfa(lågfarts)-löpan gör sig bättre då. :)

Men visst är det härligt att se den i luften!

 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Maverix

Håller med dig ft, Eksjö programmet var inte imponerande, visar inte mycket var 39Ã,´an går för.

Maverix

KeyCat

39:an har säker mer att ge än vad som visades i söndags men eftersom jag inte har något annat att jämföra med än de få gånger jag sett den på inflygning på F10 så var jag nog lättimponerad :D

@ Mav: Var du också i Eksjö i söndags?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Maverix


KeyCat

Synd att vi inte synka det...kunde ju samåkt och sparat ett par hundralappar i soppa :-/

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Maverix

Det var inte min bil vi åkte med, utan en kollega vars föräldrar bor i Eksjö och bilen var dessutom full.

Maverix

;)