News:

No significant change

Main Menu

Interface till ett kontroll handtag....

Started by Bergmania, January 19, 2003, 01:31:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bergmania

Hmm Jag har fått tag på en ganska cool pryl.. Skyttens kontroll hantag ifrån en Strv 104.. Nu vill jag såklart få den att fungera med min PC.. Jag tänker mig någon form av USB anslutning för att den har 2 axlar + 6-8 knappar.. (kommer inte riktig ihåg just nu)

Någon som har en bra ide??


KeyCat

Hur mycket elektronik kan du? Har kanske USB interfacet du söker men det kräver att du interfacear mot en MCU (8051, AVR, PIC, 68HC11 etc)...

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Bergmania

Jag klarar nog inte att bygga ett interface från scratch.. men ett kit kan jag lödda ihop..

:)


KeyCat

USB interfacet är helt färdigt men för att utnyttja det till det du vill (2 analoga och 6-8 I/O) måste interfacning ske via en MCU. Kan du bara programmera en AVR eller dyligt så...

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Andreas

Hmm jag har kunnat programmera en 68HC11... det var inte roligt :D:-OO
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

KeyCat

Andreas, misstänker att du refererar till assemblerprogrammering? Glädjande nog finns det numera mycket bra högnivåspråk även till små MCU. De flesta programmerar i C men andra språk finns. Själv använder jag mestadels BASIC till AVR (eller 8051) vilket gör saker och ting betydligt effektivare och enklare.

Påminer mig om när man gick i skolan och lärde sig 6802:an. Då skedde all programmering i maskinspråk med papper och penna, miniräknare var tillåtet för att räkna ut hoppadresser. Hade vi varit tillräckligt duktiga så fick vi fortsätta att mata in koden i en "riktig" 6802 via ett HEX-tangentbord och en 8-siffrors LED display för att testa. Påvisar nog bara hur pass gammal jag är :D

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Andreas

#6
LOL :D:D:D

Vi körde faktiskt både assembler och C mot 68HC11:an. Mest C ska tilläggas. Nyttiga övningar men svor högt och mycket innan man fick ordning på alla adresser och vilken bit som skulle ändras var. Men nu är man en erfarenhet rikare iaf. Dock lite ringrostig nu. Är drygt ett år sedan jag höll på med det senast...
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO