JAS-konkurrent gick på mina i Polen

Started by ft, January 09, 2003, 09:22:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

I mellandagarna nobbade Polen JAS 39 Gripen i sin upphandling av stridsflygplan. Istället vann amerikanska Lockheed flygplansordern värd 31 miljarder kronor. Det amerikanska bolaget har nu dock fått underkänt från Polen på sina förslag till motköp. Lockheed har utlovat motköp på 90 miljarder kronor, nära tre gånger orderns värde.  

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

granQ

alltså jag är ingen ekonom men fatta inte riktigt. Om någon sålt en dator till mig för 30.000 och som en liten bonus förutom datorn så får jag.. nej ingen musmatta utan dom köper för 90.000 av mig..


om ni frågar mig så borde sverige dumpa grippen och köpa flygplan på hel tid så vi får ner skatterna ;)
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Phlerp

QuoteOriginally posted by granQ
            alltså jag är ingen ekonom men fatta inte riktigt. Om någon sålt en dator till mig för 30.000 och som en liten bonus förutom datorn så får jag.. nej ingen musmatta utan dom köper för 90.000 av mig..

Jag är ingen ekonom heller men det är ju inte riktigt så att man kan dra raka paralleler mellan din privata ekonomi och nationalekonomi. Det är ju inte precis så att mansom motköp köper första bästa sak de erbjuder som har rätt prislapp. Snarare så väljer man helt enkelt att köpa saker från Polen som man ändå skulle ha köpt från någon. Ofta är det väl så också att i en affär som denna så är värdet större än det som står på prislappen. Det handlar ju om att upprätthålla kompetens innom landet och så får man en del sådana där spinnoff-effekter som det så fint heter. Det påstås tex, att Ericsson inte skulle vara så ledande på mobiltelefonsystem om det inte var för att försvarsdelen gett dem en hög kompetens innom antennteknik... Ja åsså får vi inte glömma att det ser till att folk som ft får ha kvar sina jobb ;)

Mr Jim

Roligt att JAS 39 gripen både var billigare i drift än F-16 och billigare rent allmänt, man fick även mkt bra motköp från svensk industri. Det är politiskt, istället för warzawa pakten vill man nu tillhöra NATO och EU. Istället för stormakten Sovjet vill man ha USA bakom sig.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Mr Jim

Tycker dock personligen Brazilen hade bästa argumentet mot ett köp av ett nytt stridsflygplan. Dom vill satsa sina pengar på att ge alla människor i landet mat först, hejja solidariteten! ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

ft

Motköp är en intressant historia... som jag nästan börjar få grepp på nu snart tror jag. I princip går det till så att säljaren (t ex Gripen International) konglomererar sig med andra företag (här t ex genom Investor-sfären) som av olika skäl (skäl kan t ex vara gemensamt ägande, aktieposter i eller affärsrelationer till Saab/GI) gärna själva vill se en affär bli av. Dessa andra företag erbjuder sedan motinvesteringar om köpet blir av. T ex kanske en stor fabrik byggs i Polen istället för i Frankrike om Polen köper Gripen. Det man sedan räknar på är nettovärdet av den fabriken för Polen, i fråga om arbetstillfällen, skatteintäkter o s v.

Att prioritera nödlidande före vapen är något som även jag måste applådera, så partisk jag är. Det kan dock anföras (jag är inte nog insatt för att bedöma riktigheten i detta) att motköpen kanske skulle vara till större nytta för de fattiga i just Brasilien, eftersom landet är i behov av en industriell resning för att få rätsida på just de problem som gör att de har många fattiga. En så pass stor industrisatsning skulle ge arbetstillfällen och blåsa in en hel del kraft i industrin, något som på lång sikt skulle generera fler pengar i statskassan än de pengar köpet skulle ta på kort sikt. Sedan skulle de så klart ha lån på köpet som skall betalas på ett antal år också, vilket måste räknas bort ur kalkylen och så vidare och så vidare... sedan kanske problemen i Brasilien är så stora att de mer eller mindre måste ha en kortsiktig lösning, även om den långsiktiga vore bättre.

Man blir yr!

Mvh,
 /ft



Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

Ja och så finns det ju en och annan Maj Mäxelvärk (eller vad hon nu egentligen heter) som flyger omkring bland molnen på sina egna vingar, långt ovanför verkligheten. Det är som sagt var politik och det kan vara ganska svårt att förklara för den vanlige Svensson (eller vad de nu heter i Brasilien) hur de nationalekonomiska effekterna är kring motköp. När det vanligaste argumentet för EMU här i Sverige är huruvida vi vill ha kungen på våra mynt eller om vi vill slippa växla pengar när vi åker på semester, så har jag inga visioner att Roudriguez skall förstå att hans regering väljer att köpa dyra flygplan från andra sidan världen när han själv sitter i ett plåtskjul med femton hungriga ungar.