News:

No significant change

Main Menu

HATA Abit!

Started by BEQ, December 26, 2002, 16:56:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

BEQ

Varje gång jag har köpt ett nytt moderkort har det blivit ett Abit och efter varje gång har jag förbannat dem och dyrt och heligt lovat mig själv att nästa gång ska jag f*n inte köpa ett Abit.

Jag har under hösten haft problem med att datorn låst sig då man arbetat i XP. Inte i spel utan bara i XP. Detta började sedan jag köpte ett nytt Ti4600 128Mb i somras för att ersätta mitt gamla GF2MX (välbehövligt). Att spela fungerade ganska bra och jag fick riktigt bra resultat i 3dmark (7481p).

Så i början på december upptäckte jag att Abit släppt en ny bios till mitt moderkort. Jag har alltid installerat nya sådana och fått förbättringar och nu ville jag definitivt göra det eftersom det stod att biosen fixade ett problem med krascher med Ti4600. Halleluja!

Efter installation provkörde jag systemet. Allt verkade frid och fröjd till en början med, men så efter några timmar skulle jag köra ett spel. KRASCH!!!, så resettade datorn. Jag försökte om och om igen, men med samma resultat. Så gick jag in och ändrade inställningarna i bios, men utan framgång. Jag försökte med fail-safe och då fungerade det att spela. Skillnaden var att bios nu identifierade min processor som 1100 MHz och med 100 MHz minnen. Jag har en 1000 MHz med 133 MHz-minnen. Jag ställde om till det riktiga och då kraschade det igen.

Nu efter några veckor med att ha kört på 1100/100 MHz bestämde jag mig för ett nytt 3dmark eftersom jag tycker att allt går så förbannat långsamt - 5600p.... GAAAAAH!!! Flashade om till gamla bioset för att se om jag kunde köra 1000/100 MHz - klart nej, blev svaret. 3dmarks med gamla bioset? 4500p. Underbart. Det är vad en kullare får med sin gamla P3 800 MHz och GF 2.

Nu har jag beställt en ny inredning till min burk: Det blir AMD XP2400+, 768 MB PC3200 400 MHz minnen och ett Asus A7N8X Dlx moderkort med NForce 2 kretsar. Sitter och väntar på moderkortet som inte behagade dyka upp innan jul. Då blir det mumma...

Summa summarum: KÖP FÖR I HELVETE INTE EN ABITPRYL!

/BEQ

PS om någon har förslag på hur jag får ordning på de gamla grejorna så mottas det tacksamt.
PS2 (ej playstation 2) Skall även riva ut mitt ABIT AU-10 ljudkort.

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -

BEQ

Jag började med ett BP6 för drygt 3 år sedan och dubbla cel 500. Det borde ju bli asbra tänkte man, men icke sa nicke eftersom ABIT inte lyckades stödja win2000 på nästan ett år, varvid den ena processorn länge förblev outnyttjad.

Sedan blev det ett SE6 och en P3 700. Krasch, eftersom kortet visade sig var totalt inkompatibelt med det mesta. Det tog ett antal bioser innan det fungerade som utlovat.

Det ersattes av det nuvarande KT7A-RAID som skulle vara kungligt bra - och fungerade faktiskt hyfsat. Dock aldrig fullt kompatibelt, men ändå hyfsat.

Det ska bli spännande att se hur ASUS-kortet fungerar. Det gäller bara att datorhandel.com leverar. Det var bara två veckor sedan de skickade ett mejl och sa att kortet kommer inom 1-3 dagar. Säkert.... In på BEQ:s svarta lista. STÄMPLAD KASS!

/BEQ

BEQ

Jag som så hade sett fram emot att få vräka mig bakom en värstingdator under julledigheten...

/BEQ