News:

No significant change

Main Menu

Lite hjälp skulle inte sitta i vägen.

Started by Dubble0zero, October 26, 2002, 00:21:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Dubble0zero

Hejsan

Antingen är det jag som är kräsen, eller så finns det en flaskhals nånstans i min dator.
Vad tror ni, vad behöver uppgraderas. Jag tycker att en del spel går lite segt, t.ex. BF 1942 och Flashpoint
Grafik kortet borde vara bra, men jag vet inte riktigt, behövs det mer ram, eller är det nåt annat?
Jag skulle vara tacksam för hjälp.

Operating System:      Microsoft Windows XP
Processor:      Intel PentiumÃ,® 4 @ 1.68 GHz
Graphics Cards:      NVIDIA GeForce4 Ti 4400
         NVIDIA GeForce4 Ti 4400
Total Physical Memory:   256 MB
Free Physical Memory:   147.14 MB
Motherboard Manufacturer:   Gigabyte Technology Co., Ltd.
Motherboard Model:      GA-8SIMLFS

(Allt är taget från PCmark2002) Jag fick nåt runt 3000 poäng på det, om jag inte minns fel.
...000... =)

Horizon

Det är du som är kräsen... ;)

Vilka drivrutiner till grafikkortet kör du? Prova med Nvidias referensdrivrutiner version 40.72 om du inte redan har dem installerade. Kanske kan ge en aning mer fart.

Annars tycker jag nog att ditt system borde räcka fint till de spelen du nämner... Kaaanske att du skulle prova en lite snabbare processor, men... Ja, vi får väl se vad de andra xperterna här på forumet säger... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

är inte 256mb ram lite i underkant nuförtiden? jag har 384 på min gamla PII 450..
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

SledgeHammer

Det beror väl på. Vid normal användning och normalt spelande så är det ganska lagom. Jag testade att plocka ut 512MB och körde en vecka med "bara" 256MB i burken vid ett tillfälle när någon kompis tjatat sig blå om hur mycket snabbare hans dator skulle bli om/när han ökade på minnet. Ingen direkt skillnad så länge jag höll mig ifrån Photoshop, After Effects, Maya/Lightwave. Dessa kan man ju dock inte ge tillräckligt någonsin =)

00: Tweaka och pilla lite så känns det bättre när du vunnit några poäng i testet.
Mvh  - Stefan -

Obizzz

det har du nog rätt i det är nog mest i 3d studio max och Photoshop som det märks för mig men jag märkte även skillnad i t ex OFP men då är ju min dator rätt så low-end i övrigt... men lite extra utöver 256 kan väl inte skada iaf? :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

SledgeHammer

Nä =)

Minne är ju inte sååå dyrt. Men som sagt, spelar man lite och surfar lite och skriver lite i Word samtidigt som man inte pillar allt för mycket med bilder och film så behöver man ju inte förköpa sig "bara för att ha". 256-384MB verkar vara en bra nivå, räcker till det mesta.
Mvh  - Stefan -

Jotte

För ett spel som IL-2 och nu i synnerhet med FB behöver man mkt ram. Finlandskartan ligger på ungefär 400+ MB som laddas mot ramminnet.

Dubble0zero

Tack för tippsen, då är kag kräsen alltså. =)
Fast lite mer RAM hade jag ändå tänkt att köpa snart.
Föresten, vad är det som testas av PCMark egentligen, jag har alldrig riktigt fattat det.
...000... =)