Desinformation och mygel i Österrike?

Started by ft, July 14, 2002, 22:51:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Intressant. Vad tror ni?

QuoteDe österrikiska politikerna fattade sitt beslut att rata Gripen till förmån för Eurofighter på mycket tvivelaktiga grunder och mot flera höga generalers vilja. Man frågar om inte Gripenkonsortiet har rättslig grund att ifrågasätta affären.

<Hela artikeln>

Mvh,
 ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Intressant. Hoppas att SAAB-BAE går vidare med detta och krigar lite för sin rätt. Hatar lobbyister som ställer till det... :-(
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Hmm...ja något lurt verkar det vara med Österrikes flygplansval. Visserligen "känns" Eurofightern något modernare än Gripen men inköps/driftskostnaderna måste väl vara rejält högre? Funderar på att leta rätt på min gamla Super EF2000 skiva och köra lite Dogfights mot Gripar och hitta den rättmätiga vinnaren :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

griffin

Intressant!

Verkar som om mygel hör till när det gäller köp och sälj av stridsflygplan. Frågan är bara i vilken utsträckning och på vilken nivå. De flygplanssköp vi inte hört talas om är nog sådana bara för att de "kom undan med det"... Konspirationsteoretikern har talat :)

Allvarligt, det är nog ganska ofta det är tvivelaktigt på nåt sätt när det handlar om så stora summor. Ironiskt nog.

Jag läste en svensk bok om Viggen (av Sven Stridsberg) där föräljningen av Viggen togs upp. Jag nämnde detta i någon tråd visserligen, men det är intressant att valet av en civil motor för tillgänglighetens skull sedan blev till en last vid försäljning till Indien då motorn "helt plötsligt" fick exportförbud från USA. Jag inte mer om den affären, men vet ju att köpet aldrig blev av.

Det finns säkert många liknande och mindre liknande exempel!

Jens/Griffin
snappahead

griffin

QuoteOriginally posted by BEQ

Amerikanska regeringen (Carter vill jag minnas) stoppade försäljningen av Viggen till Indien samtidigt som man stoppade egen försäljning av flygplan till Pakistan i syfte att "stabilisera" regionen. Tanken var den att om man inte tillförde vapen där skulle det lugna sig mellan länderna. Sen var det ju en helt annan sak att det gick att köpa vapen från annat håll.

/BEQ

Ah, ok. Dåligt exempel mao. Men det är ju lite ironiskt onekligen.

Vad blev det istället? Ryska?
snappahead

Horizon

QuoteOriginally posted by griffin

QuoteOriginally posted by BEQ

Amerikanska regeringen (Carter vill jag minnas) stoppade försäljningen av Viggen till Indien samtidigt som man stoppade egen försäljning av flygplan till Pakistan i syfte att "stabilisera" regionen. Tanken var den att om man inte tillförde vapen där skulle det lugna sig mellan länderna. Sen var det ju en helt annan sak att det gick att köpa vapen från annat håll.

/BEQ

Ah, ok. Dåligt exempel mao. Men det är ju lite ironiskt onekligen.

Vad blev det istället? Ryska?

Eksakt. Ett gäng ryska kärror som nu agerar flygande likkistor åt de stackars indiska piloterna, eftersom underhållet är rejält eftersatt... :-OO
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

Hur går det förresten med Indiernas eget projekt? Någon som vet? Jag har inte följt det så nära på senaste tiden, men de bilder man sett har ju inte varit speciellt imponerande.