News:

No significant change

Main Menu

Convergence ?

Started by RAY, June 13, 2002, 15:19:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

RAY

Vad menas med det egentligen o vad gör det för skillnad när jag ändrar inställningen i liret ?

Nemo

Har du vingmonterade kanoner eller maskingevär, så är dessa ej riktade rakt fram, utan vinklade lite inåt mot flugplanskroppen.

Konvergenspunkten, som är den punkt där skottsalvorna möts, låg oftast 300 meter fram på den tiden..

ft

Det skulle vara roligt att få ställa in konvergensen helt. I början av kriget så var direktivet, åtminstne inom RAF, att ställa in kulsprutor/kanoner så att en yttäckande distribution av kulorna erhölls på vad som bedömdes vara ett lämpligt genomsnittligt avstånd för eldgivning. Teorin var att man skulle få några träffar i alla fall, hur rappligt man än siktade.

Man frångick dock snart denna doktrin och de flesta ställde istället in sina kulsprutor för att ge en eldgivning koncentrerad på en punkt ett antal meter framför flygplanet.

Notera att det inte bara är lateral konvergens utan även vertikalt. D v s, kanoner med lägre utgångshastighet kommer att riktas något mer uppåt än kulsprutor om de skall konvergera på samma punkt. Hitom den punkten kommer granaterna att följa en högre bana än kulorna, bortom en lägre.

Jag gillar att ha konvergensen för mina kulsprutor något längre fram än kanonerna, så att jag kan utnyttja deras högre utgångshastighet för att skjuta in mig medan jag närmar mig ett mål för att sedan öppna upp med kanoner när jag befinner mig närmare.

Mvh,
 /ft


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus