News:

No significant change

Main Menu

Några funderingar vid kör av TV

Started by Horizon, January 31, 2010, 17:43:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Söker lite stöd i mitt tv-köp. Har kollat in en LG 42LH3000

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=445343&view=detailed#ProductTabs

och sitter med fingret på avtryckaren. Kompisen har haft den ett tag och han är väldigt nöjd med tanke på det låga priset. Jag hade tänkt ha den tillsammans med en HD-box från Com Hem och deras "Medium 8 Favoriter HD"-paket.

http://www.comhem.se/comhem/tv/abonnemang/tv-abonnemang/-/6556/6584/-/index.html

Där väljer jag boxen Humax CXHD 5000 C. Sen kopplar jag den även till min gamla antika DVD-spelare från 2001 (Pioneer DV-535). Ljudet i TV'n har vissa haft invändningar mot så jag tänkte köra ljudet genom min Denon-reciever (AVR-1803). Det enda jag funderar på är om jag behöver några speciella kablar? Räcker det med vad jag har/vad som följer med, eller ska jag beställa något extra?

Som jag har listat ut det hela så kommer det att se ut ungefär såhär:

Scart mellan DVD-spelare <> TV för bild.
Digital coaxial mellan DVD-spelare <> reciever för ljud.
HDMI (eller scart?) mellan digitalbox <> TV för bild.
Digital optisk mellan digitalboxen <> reciever för ljud.

Kommer detta att fungera bra? Några tankar? Kanske till och med avrådan?

P.s. Allt detta för att frun bestämt ska ha en ny tv-bänk då den gamla är "ful som stryk". Men på den nya tv-bänken får min gamla fina 29" Sony Tjockman stå, vilket betyder att jag måste köpa ny TV. Kan inte påstå att jag är ledsen när det är hon som bestämt detta. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Tycker det låter vettigt!

Du skall ha HDMI mellan digitalbox och tv, tror inte Scart klarar av HD-upplösningar. HDMI:n kan i regel även överföra ljud, kan vara bra att veta. Helt rätt annars att ha digital optisk från digitalbox till reciever. Jag kopplade ju SPDIF från min HTPC->Reciever och blev grymt glatt överraskad av ljudkvaliteten.

När det gäller Comhem och HD-boxar har man väl inget annat val än att köra på Comhems, dom kopplar väl programkortet till den fysiska box du köper.

När det gäller TV:n har jag ingen egentlig uppfattning om LG eller modellen specifikt. Vi köpte en 42" FullHD Plasma för drygt ett år sedan och är nöjda. Men i efterhand ångrar vi lite grann att vi inte tog 46" istället för 42". Å andra sidan ser analog comhem skit ut på en 42":s tv, det krävs bra grundkälla (DVD räcker rätt långt) för att göra TV:ns upplösning rättvisa.

Planet Earth i 1080p går rätt ofta här hemma.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Ja, Com Hem jävlas lite med box och programkort som du säger, men just nu finns det som jag ser det inget val.

HDMI mellan digitalbox och TV, check! Tyvärr får det bli scart mellan DVD och TV tills vidare. En HTPC eller DVD/Blueray-spelare är väl ett framtida projekt kan jag tänka.

TV'n är ett mellanting för tillfället. Riktiga LED-TV börjar ju dyka upp (jäklar vad tunna och fina de är!) och när en sådan sak av bra kvalitet kommer ner i pris kommer vi nog att uppgradera igen. Då satsar vi nog uppåt 50" som du själv säger. Det var ju egentligen en ny tv-bänk vi skulle ha, så TV'n kommer lite i andra hand den här gången, hehe.

Angående kanalar så har jag kollat en del på National Geographic HD hos brorsan och det är ju sjukt hur bra bilden är! Jag som älskar naturprogram och naturvetenskap/teknik kommer väl att flytta från datorn till TV'n nu. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names