News:

No significant change

Main Menu

Linux?

Started by Dubble0zero, November 13, 2009, 11:55:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

Efter den andra tråden om netbooks så vart jag lite inspirerad att ta tag i att verkligen fixa min lilla EeePc, problemet är att jag har lyckats få in 3 stycken olika Linux installationer på den, en av de vill jag ha kvar, och en vill jag installera om, den tredje vill jag bara ha bort...

Jag tänkte i från början att om jag bara tar bort de installationer som inte ska vara kvar och sen installerar om den ena så blir det bra, men det var ju lättare sagt än gjort när man inte kan nått om filsystemen i linux. Jag vill ju inte ta bort fel grejjer, så jag kan inte formatera vilken disk som hellst, men jag vet inte hur jag kommer fram till vilken av diskarna jag ska formatera. Det vart ännu krångligare efter lite googlande, för det verkar som att det operativsystem jag vill ha kvar kan använda båda diskarna, men det är inte säkert.

Finns det nått bra programm som gör att man får en överblick över hur saker är installerade? Man kan ju inte se vad som ligger vart i de filhanterare som följer med.

Eller är det enklast att helt enkellt låna min systers lösa CD läsare och installera om alltihopa?

Hur som så har det hela resulterat i att jag hittade en amigaemulator som jag la in för ett tag sen, och nu hag jag nog snart spelat igenom the lost vikings. =)
...000... =)

griffin

Jag är osäker på hur du skall gå tillväga, var så länge sedan jag regelbundet använde linux.
Vad jag vet är att om du har multiboot så kan du behöva ta hand om bootprogramvaran separat. Värt att kolla upp iaf. Du vill inte ha tagit bort 2 av 3 installationer men sen ha kvar bootalternativen för dem.

Det där med bootpartitioner och bootloaders är lite magiskt. När jag senast installerade Windows 7 på HTPCn formatterade jag om disken som Vista låg på. Men nu när jag bootar Windows 7 så har jag fortfarande gamla loadscreenen för Vista. Men den laddar windows 7. Så jag antar att loadscreenen (den med en liggande bar i vista och den med "lysande färger som snurrar och bildar windowsloggan i w7) ligger i bootsektorn. Och att bootsektorn överlever formatteringen. Jag tror jag hade behövt ta bort partitionen och lägga in den på nytt för att slippa gamla loadscreenen.

Vart vill jag komma? Vet inte riktigt, men att det inte nödvändigtvis blir som man tänkt när man installerar om och labbar med nya/parallella installationer....
snappahead

Dubble0zero

jag förstår hur du menar, jag har lyckats med precis det på min stora dator, har 3 stycken val när den startar, alla win XP, men bara en av de funkar, man måste in i nån fil och ändra, men jag har inte orkat än, jag la den som funkar först bara. =)

På min lilla behöver det inte vara så farligt, det är nämmligen så att de två operativsystem jag vill ha kvar dyker upp i listan, men det jag vill ta bort kommer bara fram om man går in i bios och ändrar till att boota ifrån den andra hårddisken först.
Men om det ska gå smärtfritt så måste jag ju installera om den ubuntu jag vill ha kvar så att den vet att det är samma.

Sen har jag problemet att båda diskarna heter samma sak i bios, så jag vet inte vilken som är vilken, det står ju inte hur stora de är där.
...000... =)

Dubble0zero

Jag måste säga att det finns alldeles för många olika ubuntu versioner, man vet ju inte vilken man ska välja, och om man väl har bestämmt sig så vet man inte om man har valt rätt, och ens om man har hittat och tankat rätt.

Men, nu har jag äntligen tagit tag i dethär igen, och nu har jag en fungerande dator som jag vill ha det. Det blev nån av de där netbook versionerna av ubuntu, och så har jag installerat om den xandros jag hade förinstallerad.

Nu ska jag bara ställa in denhär Ubuntub som jag vill ha den, och hitta skype till den, för det verkar inte finnas i listan med tillgängliga program.
:)
...000... =)