News:

No significant change

Main Menu

Hur gör ni andra?

Started by watar, August 01, 2009, 21:18:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

watar

Har nu suttit x antal dagar/veckor med denna underbara simulator ;D
Mitt stora problem är att klicka på nån switch eller liknande, då måste jag släppa joysticken med högerhanden, ta musen och klicka på vad jag nu ska pilla på och tappar således någon/några viktiga sekunder av helikopter-kontroll i allvarliga situationer. Jag har testat lite med en extra mus på vänster sida för vänster hand men är totalt tafatt med mus-precisionen i vänster.

Hur gör ni  ???
- Höger hand från joystick till mus
- Vänster hand till mus
- Muskontroller på gasreglaget (Jag har bara en M$ Precision Pro sticka och kör därför collective med vänster hand på tangentbordet för att ha tillgång till andra knappar).
- Vänsterhand, tangent-kombination för respektive switch
- ÃÅ"ber-joystick med 200 knappar bundna
- ..?

Tacksam för tips och idéer

Swebeast

TrackIR......går inte att köra Black Shark anständigt utan den :)

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Rivvern_

Jag har mappat de knappar som finns på stigspak och styrspak.

1. Jag trimmar helikoptern eller slår på autopilot och då är det ganska lugnt att flytta på handen.
2. Jag använder X52:ans mini-mouse och flyttar markören till ett område i närheten av knappen. Det sista styr jag in med TrackIR och sedan trycker jag på knappen. Brukar användas vid gear-up.
3. Skulle det krisa så använder jag vänster hand för att hålla styrspaken och höger hand för att styra musen.

Horizon

Jag gör som Rivern nämnde sist. Jag flyttar vänster hand till spaken (styr med tummen och pekfingret längst ner på spaken (har samma spak som dig)) och använder TIR + mus i högerhand för att klicka på knappen i cockpit. Lite meckigt med det går bättre med lite övning och har man bara trimmat fanstyget någorlunda så åker man inte heller i backen.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

watar

Quote from: Swebeast on August 01, 2009, 21:57:58
TrackIR......går inte att köra Black Shark anständigt utan den :)
Funkade helt ok innan TrackIR men med den blev det ett helt annat spel. Är så häftigt att luta sig fram och titta bakåt på wingman... 8)

För det mesta ser jag till att trimma kärran hela tiden så då är det inget större problem. Problemet uppstår nog mest när man måste göra någon akut manöver, dyka ner under trädnivå, släppa flares, byta till air target istället för ground...

Men det är nog bara att öva...

Horizon

Låter som du behöver en annan spak, watar. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

watar

Quote from: Horizon on August 02, 2009, 11:14:26
Låter som du behöver en annan spak, watar. :)

Sitter och väntar på Logitech G940. ibland går månaderna inte fort nog...  >:(