News:

No significant change

Main Menu

Köp av ny extern hårddisk

Started by F16_Filur, July 01, 2009, 05:09:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Behöver lite tips på vad som är bra i dagens läge för 1TB och uppåt.

Har förstått att en del diskar är bra på att läsa snabbt, men sämre på att skriva. Självklart skulle jag vilja ha det bästa av båda världarna.  :)

Kom på ett önskemål till - alla externa jag hittills testat går ju ner i ett viloläge efter en stund. Det vore bra om man kunde snabba på det här uppvaknandet, antingen genom bättre hårdvara eller genom någon inställning? Windows utforskare är också så osmart konstruerad att om jag ska in på en partition på en "vaken" intern disk, så kommer jag inte åt den förrän en externt ansluten disk har vaknat till liv.

KeyCat

Har ingen direkt koll på vilket som är bäst men första frågan blir.. e det USB, FW eller eSata du jagar?

/KC

>> It's all about teamwork! <<

Fluff

Kanske inte riktigt vad du söker men ganska kul... och snabb

http://www.youtube.com/watch?v=c9XLmpyNxEo
Odi profanum vulgus, et arceo

F16_Filur

Det är USB, men eftersom du frågar, hur praktiska är de andra alternativen i jämförelse?

KeyCat

Coolt SSD experiment! 2000 MB/Sec :)

För backup/generll lagring funkar USB bra. eSata kräver att du har stöd för det på MB och fördelen är att hastigheten blir lika snabb som en intern HDD, FW har jag aldrig testat.

Om du har flera datorer skulle jag nog kikat på en NAS, de billigare varianterna är kanske inga direkta fartmonster men att ha 1-2 TB lagring åtkomligt från alla datorer på sitt LAN e nice.

/KC

>> It's all about teamwork! <<

F16_Filur

Tack! Firewire är väl lite långsammare än USB. USB 2.0 verkar ha som max 480MB/s.

Har nu zoomat in på den här:

SEAGATE SEA FREEAGENT XTREME 1.5TB ESATA/ FW/ USB  SKU: ST315005FPD2E3-RK

Finns på lite olika ställen för strax för 1900:-

Hur länge har moderkorten haft stöd för eSata? Räknas det som standard idag, eller ännu lyx?

ctrl

Fördelen med att hålla sig till USB är att du kan räkna med att den fungerar på alla datorer du eventuellt tänkt koppla disken till. Det är inte alla polare på LAN-party mm. som har FW eller esata. Dagens 7200varvare blir inte mycket långsammare med USB.
Control
87th Stray Dogs VFW

F16_Filur

Köpte FREEAGENT XTREME 1.5TB och än så länge funkar den bra.

"Knick-knack paddywhack, give a dog a bone"

Gummifötterna är dock skit. Man kan inte flytta disken utan att de riskerar att falla av.

Har lärt mig att även om Firewire anges med lägre värden än USB 2.0, är det snabbare i praktiken. Det gäller nog även FW400.