News:

No significant change

Main Menu

Behöver tips på platt-tv 37-40"

Started by F16_Filur, January 04, 2009, 14:51:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Är helt okunnig på detta område. Det är min pappa som vill ha en LCD- eller eventuellt plasma-tv. En viktig grej för honom är att koppla in PC och kamera för bildvisning mm.

Full HD-kompatibilitet är väl önskvärt. En säljare snackade också om en dyrare variant som var uppgraderad med mpeg-4 decoder (har jag för mig), vet inte hur viktigt detta är.

Så, tips på vad som ger mest bang for the buck idag tas tacksamt emot. Kanske även smart att vänta en 6 månader?

ctrl

valfri Samsung/Sony fullHD med pixelmapping lär göra din far nöjd. Flera kedjor har och har haft dem till riktigt bra priser nu i reatiderna. jag skulle undvika dekodrar och annat i själva tv:n...
Control
87th Stray Dogs VFW


F16_Filur

Tack, tack... som sagt är jag osäker på om det gällde decoder i själva tvÃ,´n eller som den endast var redo och uppgraderad för filmsändningar i mpeg4 på något sätt. Men då gällde det en tv som var cirka 3000:- dyrare än kampanjvarianten.

Danskarna har tömt lagren här nere på kampanjprodukter hos Siba, men nästa vecka skulle mer komma in.

Horizon

LCD ska vara bra om man vill koppla PC eller spelkonsoll till TV'n, eller om man tittar mycket i dagsljus. Att tänka på är att om man har analog insignal (som jag har i ComHem-hus) så kan man få sämre bild med LCD/plasma än vad man fick med sin gamla tjock-tv. Plasma har jag kikat lite på under senare tid och den här verkar både bra och prisvärd.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=310283

Den är både större och av fel teknik än det du efterfrågade, men jag kan ju iaf nämna det. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Jag köpte en sådan här för 1Ã,½ månad sedan:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=284646

(alltså en 42" plasma, full-HD)

Håller med Horizonten: Analog signal (bor också i comhem-hus) ser inte direkt jättebra ut. Via digitalboxen (en gammal historia) kör jag s-video kabel till TV:n, inte heller där blir bilden något vidare. DVD till TV via Scart ser klart bättre ut. Skall skaffa HDTV-box snart med HDMI, då lär bilden bli klart bättre. Tror S-video kabeln begränsar kvaliteten till 480i eller något sånt.

1920*1080 via HDMI (inkl. ljud) från datorn till TV:n ser däremot löjligt bra ut. Testade att kolla på "The Dark Knight" i 1080p härom veckan, sanslöst bra bild.

Datorbilden blir jättebra, men traditionellt har man ju inte rekommenderat Plasma för datoranvändande pga. risken för inbränning.

En sak som är värd att tänka på är avseende en ev. DVB-C mottagare i TV:n med mpeg4 (HD-stöd) ihop med Comhem abonnemang. Som jag har förstått det hela funkar inte HD-kanalerna i TV:ns box eftersom Comhem "parar" programkortet till en fysisk mottagare. Man kan alltså inte använda sitt Comhemkort i vilken HD-box som helst, utan bara den man köper från Comhem. Skurkaktigt. Däremot skall "SD"-sändningar gå bra att kolla på via TV:ns inbyggda DVB-C mottagare om sådan finns.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Brat

Har kört med Canal digital under de senaste 9 åren, skaffade i höstas deras inspelningsbara HD-box, men då jag bara har 32" 100Hz widescreen tjockTV så omvandlar den till vanlig lågupplöst, funkar utan problem, skaffar full HD LCD-TV när priserna blir lite mer humana. Denna 32 är det inget fel på och den lär nog gå många år till. Undrar hur det är med livslängden på en LCD jämfört med CRT?
-Brat

F16_Filur

Tack för alla svar.

Där är en grej som är lite oklar, en del skriver tydligen "PC-uttag" i specen, men det är väl en självklarhet i de här sammanhangen och inget man behöver tänka på, eller?

ctrl

PC-uttag brukar betyda att den har VGA-kontakt. Det är naturligtvis bra att det finns en sådan för det fall du vill koppla in en bärbar (tills bärbara också får hdmi som std). För din stationära dator är det oväsentligt då du hellre kopplar in den till en hdmi port. (hdmi-hdmi eller dvi-hdmi)

VGA= analogt och jag tror att maxupplösningen enligt standarden är 1600x1200, jag har aldrig testat köra högre via VGA kontakt.
dvi/hdmi=digitalt och maxupplösning har jag för mig är 2560x1600.
Control
87th Stray Dogs VFW