News:

No significant change

Main Menu

hastigheter, kostnader

Started by ctrl, April 18, 2007, 22:02:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ctrl

Några på lunchen spånade om hastighetsgränser, samhällsnytta och så.... jag var inte själv med i diskussionen men funderade på ämnet i bilen på vägen hem idag:

Vad är kostnaden/vinsten för att hastigheterna sänks/höjs?

Några antaganden som jag tror är hyffsat realistiska och relevanta för stockholmstrafiken:

Antal dagliga bilresenärer: 300 000
Genomsnittlig daglig sträcka: 4mil
Nuvarande genomsnittshastighet: 60km/h
Timkostnad för anställd/konsult: 250:-/timme
22 arbetsdagar per månad

Tid i bil: 40/60 = 0,67tim
Kostnad för tid i bil: 0,67x250x300000x22 = 11 00 000 000 kr/mån (1,1 miljard per mån)

Om vi sänker en massa gränser eller ökar bevakning/böter så att genomsnittshastigheten går ner till 40 km/h ->

Tid i bil 40/40 = 1tim
1x250x300000x22 = 1650 000 000 (1,65 miljarder / mån)

Skillnad: 550 000 000 (550 miljoner)

Ganska grymma pengar, något att ha i åtanke även när man funderar på annat såsom utbyggnad av vägar mm.

En annan intressant sak, är att fundera på vad en olycka på essingeleden i rusningen kostar, det blir nog ungefär motsvarande ovanstående effekt fast för en dag -> 25 miljoner!!!


Control
87th Stray Dogs VFW


Mupp

I vilket sammahang pratar vi? För det känns väl lite grovt att räkna med att det i varje bil sitter en avlönad person och kostar pengar? Visst kan man komma upp i fantastiska summor med lite snabba huvudräkningar, men betänk då i samma anda hur stor samhällskostnaden är för fikaraster, slösurfande osv. på arbetstid. Knappast realistiskt att tänka i såna banor, det är pengar som aldrig finns ändå.

Om vi begränsar oss till rusning så tror jag att hastighetsbegräsningar har fantastiskt litet genomslag på dom flesta ställen. På exempelvis Bergshamraleden och E4, där jag spenderat alltför mycket tid, så är det ingen som ens drömmer om att komma upp i såna hastigheter vid fel tillfälle på dygnet. Så jag tror nog att både 60km/h är ett högt snitt om man räknar med att en stor del av dom 300000 bilisterna täcker in nån sån sträcka i sitt pendlande, och dessutom tror jag att för att snittet ska sänkas med en tredjedel så måste det till väldigt drastiska åtgärder, mer än 30 i city exempelvis. Det lilla jag sniffat på trafikmodeller har gett mig intrycket att sådana system fungerar inte som man förväntar sig.

Slammer87th

Control,

Förvisso inte ointressant men slöseri med tid! Det ligger inte på ditt ansvar och jag tror inte du har för avsikt att engagera dig politiskt och driva frågan...!? Min slutsats är därför att du slösar med tid som du istället hade kunnat använda till att flyga F4 online ;)

/daSlammah

ctrl

lol... Jag planerar att vara med på söndag men jag skriver inget på forumet för jag vill inte lova något.
Control
87th Stray Dogs VFW


Brat

Som det skrivits ovan långt ifrån alla får väl betalt för att åka bil. Men en annan sak, var ligger miljövinsten, för det är väl en sådan man eftersträvar med sänkt hastighet? I de farter du talar om så har ju inte luftmotståndet börjat gripa in speciellt mycket, men däremot anser då jag att effekten kan bli den omvända, bilar på tomgång skitar ned lika mycket per timme, blir tiden som bilen är igång längre för samma sträcka så borde det dels bero på mer tomgångskörning dels på lägra hastighet. Dessutom är de flesta bilar utväxlade för högre hastigheter än 40km/h, om jag sänker min fart från 60 till 40 så är jag tvungen att byta till en lägre växel med mer utsläpp som följd. Min bil drar nog minst kring 80km/h, då är jag närmare min motorn maximala vridmoment samtidigt som luftmotståndet inte blivit för högt. Har kört Volvo C303 till och från i vinter, helst från men ibland har det varit enda sättet att komma till jobbet, jag upptäckte att den drog 2,7 liter milen vid 90km/h och 2,3l/mil vid 70, vid 70 så ligger motorvarvet beräknat till samma varvtal som motorn levererar maximalt vridmoment så där har jag legat med blicken stadigt i backspegeln och högerhjulen vid vägkanten, är uppe i över 300 mil med det aset. Den är skitkul i terräng, men mindre praktisk på väg. Visst är det kul att tanka dryga 70 liter 98 oktanigt bränsle och blyersättningstillsats efter närmare 30 mil! :)
-Brat