News:

No significant change

Main Menu

Bladet från munnen

Started by ft, May 14, 2007, 21:31:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Läste i nyheterna igår att folk i riksdagen kritiserar försvarsmaktens utredning kring hur försvaret skulle kunna se ut i framtiden och vilka roller det skulle spela. Bland annat hade man gjort en utredning kring vad som skulle behövas för att mota bort en anfallande styrka mot Sverige eller nåt sånt. Det gillades inte av politikerna, för det finns inget hot. Basta.

Sen kan man ju undra hur världen ser ut om 10-15 år när han i öst fått en stabil ekonomi i ryggen (kanske) och dom i väst rynkar pannan åt att de inte längre är herrar på täppan. Spännande tider framför oss.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1378255
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

#9
Militären i öst har redan en rätt stabil oljeekonomi i ryggen. 25% ökning av försvarsanlagen de senaste sju åren, vad jag hört - och det är varje år, inte över sjuårsperioden.

Edit: Dessutom stödde sig prognosen om minst tio års varsel på en rapport som för några år sedan uppdaterades till att måla upp en betydligt mindre lugn säkerhetspolitisk bild. Några av de tio åren av uppbyggnad har redan tickat är jag rädd. Jag gillar det inte alls.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

Läser just (om) "Att flyga är att leva" som förvisso har några år på nacken men är trevlig kvällslektur hur som haver.

När man byggde upp flygvapnet innan och under andra världskriget hade man problem med att få beslutsfattare att förstå vikten av ett flygvapen. Nu var det inte så enkelt, flyg var fortfarande inte helt etablerat kanske. Men redan då, med kommande och rasande världskrig, var det problematiskt.

Vad jag menar är, att till och med med en ganska konkret hotbild var det svårt att komma till skott med något. Hur skall det då inte vara med en väldigt luddig, mångfacetterad och kanske svårgripbar dito...
snappahead

Swede

Ha du har den boken också!!


Håller med dig Griffin... då tog det ett tag att bygga upp kompetensen och bemanningen med div materiel också... Det var väl först i slutet eller efter efter krigen som Sverige hade ett ordentligt försvar som dög nått till.

Intressanta paralleller...