News:

No significant change

Main Menu

Pilotlöner?

Started by griffin, January 08, 2007, 22:10:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

I en diskussion kom ämnet pilotlöner upp. Det slog mig att för att anse mig vara en med lite koll har jag ingen som helst aning.

Så, vad tjänar en pilot? Nu är ju begreppet pilot lika vitt som t.ex. begreppet programmerare och så. Men ändå...

Tag t.ex. den klassiska klichébilden av en kapten på SAS... och hur skiljer det sig mot om man inte är kapten? Vad börjar man på? Och hur mycket tid jobbar man i snitt? Och hur skiljer det sig mellan bolag, vi talar inom Sverige nu. Är lönen fördelat på nåt grundläggande med bonus eller tillägg?

Och nej, jag är inte ute efter nån specifik persons lön utan i generella termer... :D

nyfiken i en strut

snappahead

ctrl

Något som komplicerar saken är att vi idag har många svenska piloter som får lön i utlandet av utlänska bolag ex. Ryan Air.

Jag har vänner, bekanta, bekantas bekanta etc. med lön på allt från 23tkr till över 100tkr/mån. Nu på senare tid startar många på minus efter att själva ha fått bekosta inflygningar etc. för allt mellan 50-350tkr...
Control
87th Stray Dogs VFW


Bax

#2
Man kan säga att det finns olika segment, istort beroende på antal säten.
Längst ner ligger flygplan som olika kolvmotor kärror eller turboprop som Jetstream, SAAB 340, Beach 1900. Här är ingångslönerna extremt låga (ibland får man tom betala för att flyga)

Därefter kommer flygplan med 50 säten eller fler typ SAAB 2000, Fokker 50, ATR och mindre jet som Emb 145.
Här ligger ingångslönerna kring 20 000 och en lönestege som går upp till cirka 60 000.
Fördelen i detta segment är att det finns många operatörer i Sverige samt att det inte är lika vanligt att man måste betala sin egen type rating.

Sen kommer sista segmentet med 70 stolar och fler. Här ligger ingångslönen strax under 30 000 och sticker sen iväg rejält och kan sluta på runt 100 papp. Variationen är stor. SAS ligger som bekant i övre segmentet men har fått försämra sina vilkor dom sista åren, framför allt då det gäller tjänstgöringsbilagan - arbetar mer för samma pengar. Ryan å andra sidan har fått förbättrade förhållanden men betalar fortfarande lönen under mycket hysh hysh med personliga avtal och till bankonton i andra länder.

Allmänt så är branschen extremt konkurrens utsatt och vilkoren ändras med tillgången på piloter.
Oftast så har man en grundlön med tillägg för varje dag man är borta från hemmet. Tillägg för kaptens behörighet, tillägg för helgarbete osv.
Vad som är intressant är att det faktiskt börjar bli pilotbrist nu, iallafall ute i Europa.
Ofta glömmer folk att det är ett skiftarbete utan fasta skift dvs man bränner lätt ut sig med oregelbunden dygnsrytm. Utsikterna för ett normalt familjeliv är lika med NOLL.

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Känns ju tryggt att veta att det flyger omkring en massa halvutbrända piloter som inte pallar skiftarbetet. Även om det är en lätt ironisk generalisering kommer man slänga ett extra öga på besättningen när man går ombord nästa gång... ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Tack för uttömmande och informativt svar, nu känner jag mig lite mer orienterad.

Antar att arbetsinsatsen i timmar/vecka variar ganska mycket den med?

snappahead

Bax

Kolla extra noga om dom är från Ukraina, Horizon.

När det gäller arbetsinsatsen/vecka så är det så att arbetar man lite på pappret så är det ofta andra förutsättningar som gör det omöjligt att jobba mer tex passerande av tidszoner, långa skift eller nattskift. Ju mer "normala" arbetsförhållanden desto mer arbetstid på pappret.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


granQ

tyvärr är det inte så mycke att göra när man väl klivit på planet, även om piloten verkar slutkörd.. bara sätta sig och hoppas på det bästa.

Min pappa har gett mig två "motton" att ha i livet vid svåra frågor som rör piloter och flygplan.

Det ena är en variant på "carpe diem".. hans version går i stil med "kan alltid trilla ned ett flygplan i huvudet på en", kan användas vid diskussioner om säkerhet, hur man bör leva sitt liv, om det går förutser framtiden osv.

och den andra som har när man (som jag) flyger med billiga bolag (ryan air är bara ett, aeroflot och iran air är två andra poppisar).. pappa kan då för lugna mamma eller någon annan som förstorar upp det säga något..

"piloten har lika mycke intresse som dig att komma hem hel" vilket då skall antyda att piloterna inte hade kört ryska flygplan om dom inte trodde dom kunde landa.. nu vet vi alla att det är ju inte riktigt sant men iallafall.. dont worry be happy, eller som det andra citatet som är mer kändt.

"om du kan lösa problemet, varför oroa dig? Om du inte kan lösa problemet, varför oroa du dig"


okey, gled helt off-topic. men min poäng var alltså att piloter tjänar pengar precis som städare i Frankrike och den nya regeringen troligen inte kommer påverka varken städarna i Frankrike eller våra svenska piloter.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Swebeast

Om du känner någon som är pilot är svaret enkelt:

Kolla honom/henne på www.ratsit.se :D

/Swebeast

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC