News:

No significant change

Main Menu

Flyghöjd, regler och

Started by granQ, May 11, 2006, 10:37:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

granQ

Jag bor norr om Halmstad, och noterar att kommer väldigt mycke flyg på låg höjd, trots en bit kvar till landingen då.

Idag tex så jag en c130 som kändes som den var i jämnhöjd med grannens träd, hörde bara motorna, tittade rakt ut genom fönstret och behövde inte röra ögonen i höjdled.. nu bor jag viserligen några meter över havet och på andra våningen, men det var lågt.

Så vad gäller för regler i allmänhet och någon som har koll på Harplinge, varför planen kommer så lågt här, inte som man klagar direkt =)

finns det någon sida där man kan ha lite koll på avgångar och sånt, kommer en del intressanta saker flygandes ibland och man undrar vad det är. Inte skyways plan och sånt utan "reservdelsplanen" till försvarshögskolan eller skrotningen antar jag.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Andreas

Skjut mig inte om jag har fel, men är det inte 1500 fot över tätbebyggt område?
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Andreas

Med risk för en liten trådkapning... Då och då över Söderhamn, senast igår, så är det något flygbolag/flygskola som över touch 'n go på gamla F-15, numera Flygstaden.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

ctrl

Just vid start och landning finns av naturliga skäl inget minimum. Sen är det svårt att definera hur långt ut man får gå hur lågt.

Vid non-precision IFR inflygningar är det ofta så att man efter passage av en fix, får gå ner till en tämligen låg höjd (770ft över backen för Halmstad, 6nm ut) ganska långt ut. Nu för tiden får de flesta piloter lära sig att gå ner gradvis till minima medans äldre piloter ofta så snabbt som möjligt går ner till minima. Detta resulterar att även IFR trafik, planerat kan vara på strax över 200m över backen nästan en mil norr om banan.

Sen finns det en massa undantag, flygvapnet (Även FFK som kan flyga i vilken PA28 som helst) kan åka på 30m höjd om jag minns rätt, i princip vart som helst.

Normalt över tätbebyggt gäller 1000' / 300m över backen.
Control
87th Stray Dogs VFW


granQ

QuoteDetta resulterar att även IFR trafik, planerat kan vara på strax över 200m över backen nästan en mil norr om banan.

harplinge ligger ju i princip 1 mil norr om banan =)

och antar kan varit 200 meter.. men hade satsat på mindre, han flög dock mot landingsbanan och inte från.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Control87th

Apropå regler, Danskarna är duktiga, de har lagt ut alla relevanta ICAO och JAR regler:

http://www.slv.dk/Dokumenter/dscgi/ds.py/View/Collection-10

--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Slammer87th

Hmm, undrar varför Control läser på danska sidor.... ;)

/slam

Control87th

--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW