News:

No significant change

Main Menu

hur man instrumenterar och varför

Started by Nauwa, December 12, 2005, 17:27:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nauwa

I detta fall gäller det EPR mätaren.



Först gäller det att komma på hur man öppnar instrumentet, just detta sitter ihop i bakkant med 3st små skruvar, vissa instrument öppnar man med konservöppnare (RPM t.ex)




Inne i detta instrument sitter en synchromotor som vi slänger bort, den är jättefin men går inte att styra från datorn med dom interface vi använder, Synchrointerface kostar alldeles för mycket för att åtminstonde jag ska ha råd med dom.



Vad jag istället kommer att använda är ett litet servo från hobbybutiken, för att servot ska ha nått att sitta fast i så krävs ett nytt innanmäte i instrumentet, fräsen jobbar på med detta.


Servot är inte heller gjort för drivning av en axel, fäste för axel tillverkas i svarven.


Ett normalt servo har bara 180 graders rotation, instrumentet har behov av 330 grader. Servot öppnas och sladdarna till potentiometern i servot klipps av. Ett mekaniskt stopp tas också bort i växellådan så att axeln nu kan snurra oändligt.


Dags för montering, nya fästet för axeln limmas på servodisken



Vad som inte syns på bild är att det nu sitter en ny potentiometer på axeln till instrumentets visare, den nya potten har 340 graders rotation och hål rakt genom för axeln.


Sen är det bara att bunta ihop sladdarna lite snyggt och stoppa tillbaka innanmätet i instrumenthuset. Kvar är att skriva en programmsnutt så instrumentet rör sig som det ska. Jag programmerar i SIOC eftersom jag använder IO-Cards interface, servokortet som jag har är anslutet med USB och kan styra 6 servon + 4 analoga in.


Själva koden för EPR mätaren ser ut så här

Var 0020, name EPR     // ServoMotor5

Var 0021, Link FSUIPC_IN, Offset $2030, Length 8, Numbers 2     // EPR In
{
 IF V0021 < 100
 {
   L1 = 45    
 }
 ELSE
 {
   L1 = V0021 - 50
 }
 L0 = L1 * 4.3
 &EPR = L0    
}


Andreas

Häftigt! Det där känner jag igen lite av av vad du berättade om i somras.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

griffin

snappahead