News:

No significant change

Main Menu

Trådlös router/nätverk

Started by F16_Filur, October 05, 2005, 20:40:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Skulle vilja ha en trådlös uppkoppling för tre datorer. En stationär och två bärbara, där den ena är en lite äldre Compaq Armada E500 med p3 700mhz + IR-port. Har absolut noll koll på det här och vad man behöver, så alla tips tas tacksamt emot.

Det enklaste är kanske att bara byta ut routern mot ett trådlöst alternativ. Hur stort är sen steget från det till att skapa ett nätverk?

ft

Många säger sig inte gilla D-Link, men jag köpte en trådlös D-Linkrouter och hade ett trådlöst nätverk igång på ca en timme. Det är inte komplicerat, se bara till att du skyddar nätverket mot oönskade användare genom kryptering med kod.

Jag kan en del om nätverk, men det var inte mycket man behövde kunna för att få igång det. Du behöver inte vara avskräckt, största problemet är att betala för skiten och inte ens det är oöverkomligt numera. :)

Mvh,
 /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

Tack, blir väl bara till att följa manualen :). Men är där inte en massa instickskort och grejer med i såna här paket? Tänkte på den gamla bärbara, sätter man i nån sändare i ethernetuttaget?

Tror vi har en router från 3com nu. När vi ändå är inne på nätverk, vad hindrar att man skapar ett sådant redan nu? Jag menar, bara för datorerna delar på samma uppkoppling kan inte jag logga in och hämta filer från den andra även om båda körs med admin. Testade ansluta med ip-adress via IE en gång men det funkade inte, så vad krävs?

Andreas

Tidigare var det en fördel om alla delar var från samma tillverkare. Vet dock inte om det fortfarande gäller.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

deBug

#4
QuoteOriginally posted by F16_Filur
Tror vi har en router från 3com nu. När vi ändå är inne på nätverk, vad hindrar att man skapar ett sådant redan nu? Jag menar, bara för datorerna delar på samma uppkoppling kan inte jag logga in och hämta filer från den andra även om båda körs med admin. Testade ansluta med ip-adress via IE en gång men det funkade inte, så vad krävs?
Om flera datorer kör mot samma WIFI bas så kan de dela filer mellan varandra.
I XP behöver du slå på fildelning. Klicka på Start, Help and Support" och sök på "share file network" så står det hur man gör.


//deBug

F16_Filur

WIFI-bas?

Hursomhelst, jag kör med win2k (se sig). Försökte hitta nåt motsvarande i Help där och det närmaste verkar vara "To share a folder or drive with other people":

"Open Windows Explorer, and then locate the folder or drive you want to share.

Right-click the folder or drive, and then click Sharing. "

Problemet är att jag har inget "share" i min högerklicksmeny. :-/

F16_Filur

Och om jag rent hypotetiskt hade kunnat följa debugs instruktion, hur hade det då sett ut? Hade jag sett den andra datorn som en ny enhet i min explorer, hade jag behövt logga in med dess ip eller vad?

Jag vet som sagt ingenting alls om nätverk. Bokstavligt talat. :)

KeyCat

Korrekt, alla utdelade enheter dyker upp i explorer. Du kan även mappa enheter till valfri enhetsbokstav (D:, E:, F: osv.) då blir den tillgänglig efter varje boot utan att du behöver manuellt logga in med lösen.

/Christer (a.k.a KeyCat)


>> It's all about teamwork! <<