News:

No significant change

Main Menu

Nätverkskort/inställningar

Started by henk, September 26, 2005, 14:26:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

henk

Allt började med att mitt internet gick segt som kola nedåt men fortfarande mer än 10mbit uppåt. Jag började pilla lite med programmet cfos speed men det hjälpte inte. Efter uninstall och reboot så får jag "ingen nätverkskabel ansluten" i aktivitetsfältet. Efter en lång tids sökande kommer jag fram till att jag endast kan ansluta till internet om jag kör nätverkskortet i 10mbit läge (10Base eller 10Base TX full duplex). Men det har fungerat på både auto config och 100Base TX full duplex innan, och så vill jag ha det. Då uppkommer en del frågor.

Har Tele2 strypt min anslutning över 100Base? (Har en annan dator i huset vars nätkort kan köra i 100mbit-läge, men den har förstås ett annat IP)

Eller beror det på för mycket pill i nätverksinställningarna? Om så vore fallet, vet någon hur man återställer allting? Det hände tydligen inte mycket när man avinstallerar nätkortet och bootar om.

Om det finns nån kunnig på forumet så vore jag tacksam för svar :)

/henk

KeyCat

Att Tele2 har något med det att göra verkar lite långsökt speciellt när du har en annan dator som funkar OK. Min gissning är att registret eller TCP/IP filerna på ett eller annat sätt strulat till sig men det brukar lösas med en ominstallation av NIC'et???

Prova backa tillbaks ditt register med hjälp av System Återställaren till ett datum som du vet funka OK. Funkar inte det så flyter det omkring en "TCP/IP repair" på nätet som ominstallerar XP's TCP/IP drivrutiner etc. prova sök efter den.

/Christer (a.k.a Keycat)

>> It's all about teamwork! <<

henk

Du nyckelkatten, det verkar som XP TCPIP Repair gjorde susen =)
Om nu inte nätverkskortet är halvt trasigt och fungerade bara bra tillfälligt.
Det var i alla fall ett bra program, tack så mycket.

KeyCat

Skoj att höra det fixa sig med "TCP/IP repair" :)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<