News:

No significant change

Main Menu

Multimonitor o F4

Started by Weas, February 19, 2005, 15:19:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Weas

Jag börjar bli klar med huset mitt, och så snubblade jag in här igen och såg detta:

http://forums.frugalsworld.com/vbb/showthread.php?t=82563&page=1

snabblänk tilll film:

http://www.telefonica.net/web2/wichow/MOV2.MPG

Detta gjorde mig lite nyfiken. Hur långt har F4 o multimonitor tekniken kommit igentligen? Tänk er att man kan köpa ett par små, svartvita TV apparater, lägga ett grönt filter utanpå och få ett par MFDÃ,´s sådär bara, eller F4 med en bra projektor o cockpiten på en monitor.

Nån som kan det här? Jag har aldrig experimenterat med multimonitor men blir liiiiite sugen, eller rättare sagt oliiiiiiiiidligt spänd på att få det funka.

F4 abstinensen rinner till. :)
Nordic Simulator Group
www.nosig.se


Bax

Visst går det :)
Tyvärr stöder inte Falcon att köras i flera fönster vilket gör att man får lösa det på andra sätt.
Flera ut vyer - koppla två skärmar till grafikkortet (tre om man har ett Matrox kort) och förstora windows fönstret till lämplig storlek - alltså inte "clona". Sen får man tweaka i drivisar samt i Falcon shortcut (-hires kommandot) för att få fler multiplar under graphic setup och sen kan man köra.
Ett annat sätt om man vill ha en projektor för utvy och en för instrument är att använda ett program som hetet F4glass som speglar Falcons shared memory till annan dator via nätverkskabel och där kan man visa instrument som uppdaterar i realtid - ett problem här är att man inte har tillgång till MFD'er förutom moving map. Det finns folk som jobbar på att lösa detta.
En annan lösning, som snubben på frugals som du länkat till, för att lösa det hela är att göra en ny cockpit vy med MFD'er, RWR och DED utanför cockpit vyn och sen splitta upp bilden med en video splitter med skalning och positionering - detta skickar man till olika skärmar.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Weas

Det andra alternativet vore trevligt, om man kunde ha hela cockpiten på en vanlig monitor. Går det att ha monitorn på den dator man kör F4 på visa en vanlig bild, och den andra datorn visa hud och landskap på projektor, eller fungerar det bara på andra hållet?
Nordic Simulator Group
www.nosig.se


Bax

Kolla här Weas

http://www.eagle9systems.com/redir2.asp?lokatie=/main/intro.htm

Tyvärr går det inte att göra som du säger utan den andra datorn som matas med shared memory har ett program där snubben har gjort skalbara grafiska kopior av Falcons instrument som sedan kan fås att fungera i realtid. Problemet är att MFD informationen inte helt enkelt kan plockas ut ur programmet.
Snubben jobbar på det men det är oklart om det går att lösa.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Weas

Ok, tack Bax!

Det verkar som F4 o multimonitor är lite omoget fortfarande, då återstår ju projektorn, men den jag ev har på gång visar bara 800x600 pixlar, så det är aningen lite för instrumentavläsning o dyl, verkar mer bli som en leksak och filmer.

Nåja :)
Nordic Simulator Group
www.nosig.se


Control87th

Riktigt trevliga... se speciellt 7' touch screen. Det kanske mest intressanta med dem är att de förutom sin native upplösning kan hantera upp till 1600x1200 och se till att utnyttja skärmen bra.

På något sätt skall jag ha fungerande MFD i Falcon inom ett par år. (Kan jag sedan lätt plocka med mig skärmen/PDA/Tablet PC till planet och använda den som movingmap/EFIS skärm... :D
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW