News:

No significant change

Main Menu

Är Försvaret dåliga på PR?

Started by Magnus, December 13, 2004, 22:32:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Magnus

Inspirerad av TV-tipset idag att kolla på SAS serien på femman så insåg jag ett par saker. Först att det var samma härliga Sergeant som sist och det faktiskt var underhållande.

Vilken PR för Försvaret det skulle vara om vi gjorde något liknande här hemma. Idag skapar många människor sin uppfattning om försvaret genom två saker. Sina lumparminnen och skvallerpressen. Få vet egentligen speciellt mycket alls. Ni här representerar inte gemene man dock.

Varför inte bjuda på en insyn, gör fler dokumentärer, hyr in en PR firma, var lite amerikanska ett tag för alla vet ju att det säljer. Detta är något vi skulle gjort för så himla länge sedan enligt min uppfattning. Då hade vi nog inte varit i den totalkatastrof som vi befinner oss idag i.

Ordna mer minilumpen för 14 åringar är kanske inte rätt väg för jag känner att påverkar man föräldrarna istället så påverkar man åtminstone barnen på lång sikt.

Vad tycker ni?

Control87th

När jag var 13-14 var jag på studiebesök på F-18... efter det ville jag bli stridspilot :D
Jag tror att det idag är för politiskt inkorrekt att framställa försvaret som något coolt, skulle försvaret försöka fixa en rekryteringsfilm så skulle det säkert ställas krav på att halva filmen skall handla om att våld och krig är dåligt dumt fy fy .... Vilket naturligtvis inte är fel men det blir ingen bra film av det.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Magnus

Jag tror att du satte fingret exakt på problemet där.

Det börjar nå den gränsen nu att vad skall vi ha ett försvar överhuvudtaget för om det är "fel" att tala om vad det är till för. Om man inte får måla upp en bild utav det som vi tränar att bli bra på för att det är för polititiskt inkorrekt att ens prata om. Vad i helvete håller vi då på med?

Det känns som alla olika vapengrenar slåss för sin överlevnad genom att forma om sig så att de på pappret kan åka ut internationellt. Battlegroups är ett modeord nu. Åka ut internationellt har blivit modeordet att svänga sig med men de stackarna som faktiskt åker ut, har de allt fixat? Har de rätt försäkringar, någon som tar hand om familjen medan de är borta, tjänar de tillräckligt osv. Lärde mig idag att den här lilla försäkringen banken vill sälja till oss då vi köper lägenhet med vår sambo så att ifall en avlider så slipper den andra betala hela lånet INTE gäller om man avlider i en krigszon.
Även om man inte kan skylla på banken för det så är det ganska generellt så för de flesta försäkringar. Krig, sitta i ett stridsflygplan osv ja då gäller visst inte försäkringen.

Det var dagens gnäll det.

Jotte

För att vara lite cynisk mot mina "vänner" i försäkringsbranchen;
Försökringen gäller allt utom, krig, naturkatastrof eller andra situationer då man faktiskt skulle behöva att försäkringen gällde. Istället gäller den endast om skottdagen infaller på röd dag och sammanfaller med att jupiter står i stenbockens tecken, typ, och endast då om vi känner för det. :-OO


Reklam för försvaret har nog helt riktigt samma problem som du beskrev ovan plus det vanliga, pengar.
HV har gjort en reklamfilm som gick nyligen/går på anslagstavlan och den är nog något av de mest anti-lockande för yngre personer idag du kan tänka dig. Ordet "töntigt" skulle nog summera den rätt bra.