News:

No significant change

Main Menu

Apråpå försvunna trådar

Started by griffin, October 12, 2004, 15:27:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Håller helt med. Tycker först och främst att detta forum skall vara det anspråkslösa men ändå innehållsrika forum för flygintresserade som det alltid varit. Vill man ta ut svängarna i diskussioner finns bättre forum.

Jag skulle önska att forumet var fritt och förstår att vi (representerade av Jim och Snajper bl.a.) måste ha en ödmjuk inställning till vad som skrivs och folks åsikter om detta. När jag tänker efter är det ganska självklart att det skall vara så.

Vad jag har varit så skeptisk till var lite baserat på missförstånd. En tråd som försvann och ingen info om det. Hade jag blivit upplyst tidigare (eller kanske inte varit så snabb att mala på kanske) så hade i alla fall jag hållt mig klart mer lugn i frågan. Då hade det inte funnits nåt att missförstå. Så för att förenkla och sammanfatta, snabb information där så är möjligt i sådana sammanhan är av godo, om inte annat för minskat spekulerande.

Jag är skeptisk till att vi låter oss censureras av extern part men givetvis måste vi ju väga in effekterna av att sätta oss för eller emot en sådan "förfrågan" och i de flesta fall svarar i alla fall jag att mycket är det värt för att bibehålla nosig i nuvarande form.

Skulle tycka det var trist med ett slutet nosig, för jag är inte säker på att jag skulle ha möjlihet att vara med. Skulle känna mig oerhört utanför bara i vetskap om att ett slutet forum fanns. Men det är jag det. En sluten del av nosig kanske är en kompromiss, men personligen tycker jag det nästan är samma sak. Frågor som rör föreningsform och formalia är jag inte riktigt lika insatt i och känslig kring. Så länge jag för byta åsikter och tankar med likasinnade är jag glad och lycklig.

Nåväl. Ville bara säga detta då jag var en av de som orerade mest i kölvattnet av den kapade tråden. Jag har väl så att säga... lärt mig en läxa lite grann, nåt i stil med "tänk först tala sen"... eller kanske "skriv om sånt du vet *något* om"... men tycker det är synd att det hela tog en sån vändning i över huvud taget. Men man kan förstå varför det är viktigt att vara återhållsam med information när man ser ovanstående länkar.
snappahead

Snajper

QuoteOriginally posted by ft


            Föreningsdiskussionen igen. Ni vet var jag står i frågan. :D

Jag föreslår att intresserade tar upp den över en pizza (eller en öl, om tid finnes till dylika förlustelser) i Halmstad. En grundprincip bör, enligt mig, vara att föreningsmedlemskap inte är nödvändigt för att delta i det vi gör idag. Däremot kunde en föreningsstruktur addera medvärde för de som väljer formellt medlemskap, i form av en fastare bas att stå på vad gäller studiebesök m m.

Det tycker jag som en bra idé... Tyvärr kommer ju inte jag närvara vid LANet, men som jag förstått det så kommer Mr. Jim delta och han har full auktoritet när det gäller Nosig. :-)

Något måste antagligen hända eftersom att jag med lite tur (tur för mig, otur för Nosig) inte kan hosta Nosig längre i framtiden...
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

ft

#10
Givetvis skall vi inte ha ett slutet NoSiG!

Forum m m skall så klart vara öppna för alla. Allt annat vore vansinne. Däremot skulle det förmodligen bli mycket lättare att arrangera t ex studiebesök om det kan göras i föreningsform. Det är vid sådana tillfällen jag menar att medlemskap skulle kunna vara ett krav. Ett för mig givet mål är att föreningsaktiviteterna skall vara förknippade med minimal arbetsinsats för samtliga, inklusive de som tar på sig styrelseuppdrag, och minimal kostnad för medlemmarna. Kort sagt, köra på så nära som idag som möjligt med en bonus ovanpå för de som vet att de är nog intresserade för att formalisera sin medverkan en liten smula genom att bli medlem.

Medlemskap för LAN kan ju t ex beslutas från fall till fall. Vi har ju sådan tur att vi tycks kunna få tillgång till lokaler redan idag, men i många fall tror jag det kan vara lättare att få låna utrymme om det görs som en förening i stället för en samling individer. Även studiecirklar kunde ju vara trevligt, om sådana går att genomföra på distans.

Vidare blir det lättare att lösa frågan om serverutrymme. Kollegan har t ex just skaffat sig plats på webbhotell i Danmark (http://www.segelflyg.net, så får ni upp hans besöksantal och han blir glad) för 49:- i månaden om jag minns rätt. Säg att vi blir minst tolv som väljer medlemskap à 50 kr/år. Fixat!

Alternativet är donationer vilket väl är framkomligt det med, vad gäller servrar. Då är vi däremot tvungna att hitta någon frivillig som står och ansvarar för det hela. Därefter återstår alltså att hitta villiga och kunniga administratörer. Personligen hoppas jag att Snajper och MrJim kunde tänka sig fortsätta även om servern hamnar någon annanstans men det får vi ta då!

Vidare så skrämmer det mig lite att vi hänger så löst på en enda server, som egentligen är vår enda samlingspunkt. Väljer de utan förvarning att stänga ner nätet Snajper sitter på så sitter vi där!

(Se f ö signaturen ;))

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Jotte

QuoteTolkning: Det senaste USA har är alltid bättre än allt annat. Det näst senaste behöver inte vara det. När det senaste blir det näst senaste påverkar det inte detta förhållande, det som nyss var det senaste och alltså bättre kan då vara det näst senaste och sämre.

Och längs samma linje och tänkande är att ju mer pengar man bränner dessdå bättre blir grejer. Någon som vill ta rymdpennans lilla historia och förtälja för den göken? :D

Angående Nosig's framtid så har jag full förståelse för Snajper. LANet blir ett ypperligt tillfälle för oss mest aktiva att spåna på möjliga framtida lösningar för att hålla igång detta emminenta brödraskap av nördar. :D  

Lupson

Snajper: Tolkade du mitt inlägg som kritik mot ditt och andras ideella arbete ber jag hemskt mycket om ursäkt.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Mr Jim

#13
QuoteOriginally posted by Lupson


            Hade totalt missat hela "klippt-tråd" diskussionen...blev minst sagt förvånad när jag skulle maila länken till min flygintresserade far (som någon säkert minns från studiebesöket).

Griffin: Helt klart intressant aspekt du tar upp gällande Internet Archive.

Allmänt: Jag minns inte hurvida jag skrev något i den omtalade tråden eller inte - men precis som Griffin ser jag ogärna att något jag skrivit tas bort utan förekommen anledning. I detta fallet hade en bättre lösning varit att klippa väck all känslig text och sedan låsa tråden med en orsaksbeskrivning.

Jag är f.ö. väldigt intresserad av vem som kan tvinga "Nosig" att klippa i sina trådar. Om någon av de inblandade här på forumet uttryckligen bett admin om att klippa tråden har jag full förståelse för det. Om däremot en extern myndighetsperson censurerar något som tidigare nämnda personer anser vara "okej" - då tycker Nosig seriöst skall överväga att flytta servern utomlands.

Ett sista alternativ kunde varit att skapa en "medlemssektion" på forumet dit endast registrerade och godkända medlemmar äga tillträde. Detta är ganska vanligt på olika forum (Betatest-avdelning, Scenario Design etc.) och funktionen finns säkert inbyggd i OpenBB-mjukvaran. Vem som skall "godkänna" folk är en annan fråga.

Jag vill återigen poängtera att självpåtagen censur är en helt annan femma än extern i mina ögon.

Någon bad oss att klippa just den tråden som är medlem på detta forum och skapare av tråden i fråga, dock så fungerar mjukvaran så att hela tråden försvann. Mer än så behövs väl inte skrivas och har redan sagts i minst två andra trådar. Sen att vissa reagerade lite väl starkt spelar ingen roll, det visar bara att ni är mänskliga (eller hur Griffin?) :)
Varför tråden klipptes var att denna person fått "order" från sin arbetsgivare att lämpligen ta bort det denne skrivit(Eftersom det ansågs olämpligt). Så man kan väl säga att någons inlägg blev "censurerade" men det var ingen som tvingade oss moderatorer. Om nån är stor anhängare av grundlagen i Sverige så är det jag ;)

På LAN:et skall NOSIG:s framtid diskuteras, att en förening bildas är jag tveksam till (Det vore dock en rolig och utmanande idé, men skulle kräva mkt mer delegering etc och kravutkrävning/ideellt arbete), men vad vi måste göra inom en snar framtid är att skaffa fram en ny server som kan vara uppe 24H/dygn, helst vara gratis och vi får all kod etc av Snajper så inga topics etc bör gå förlorade, men det kommer krävas kunniga pojkar och flickor och där hör inte jag hemma (dvs i databas magins värld). Detta kommer också diskuteras på LAN:et förhoppningsvis.

Jag funderar även på att flytta denna tråd till nyheter eftersom den blivit väldigt formell vilket är en ur många hänseenden bra sak.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

griffin

#14
Jag överreagerade ja, men som sagt, pga missförstånd som kunde undvikits. :) Man lär så länge man lever. Hoppas jag, annars är det ute med mig ;)

Hur som helst, även om tråden hamnat lite O/T så är den aktuell i båda aspekterna. Mitt första inlägg fick ju dessvärre bekräftelse om än inte genom internet archive - och vad är mer viktigt att diskutera på nosigs forum än nosigs framtid? :)

LANet måste ju vara ypperligt sätt att dryfta saken ja, speciellt som man kan mjuka upp folks åsikter med en eller tio liter öl om det behövs. Eller möjligtvis sina egna....

snappahead

SledgeHammer

IKN: Jag forskar lite i om jag kan köra en forumserver någonstans tills jag får eget snabbt internet hemma i förrådet.
Mvh  - Stefan -