News:

No significant change

Main Menu

Krigen i Kaukasus

Started by Jotte, April 17, 2004, 17:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jotte

Är det någon som sitter inne på några informativa länkar om de olika krigen på 1990-talet och senar i Kaukasus, speciellt Tjejenien? Då man ju inte kan ryska så blir man ju handikappat hänvisat till sånt som skrivits/översatts till engelska. All tips är välkomna. :)

BEQ

Institutionen för östeuropakunskap vid Uppsala universitet Går du sedan vidare till Östeuropaforum kan du hitta en länksamling där.

Annars rekommenderar jag boken om Tjetjenienkriget av Anna Politkovskaya. Den beskriver en hel del mörka sidor om det kriget och det är ju rätt fantastiskt att det är så nedtystat i media jämfört med Irak. Intressant är ju också att sandlådevänstern Fridolin m fl går ut i debattartiklar och ojar sig över USA:s framfart i Irak, men om Kaukasus bryr de sig trots att där pågår det verkligen brott mot de mänsliga rättigheterna.

/BEQ

Jotte

Tack! :)

Var inne på den institutionens hemsida när jag kollade runt på lite olika distanskurser inför hösten men tyvärr gick inga av dem på distans :-/  . Länksamligen missade jag dock helt.

Hmm, dendär boken låter bekant och intressant. :)

BEQ

Nä, det är rätt synd att de inte har några distanskurser. Jag har läst 10 p Rysslandskunskap och 10 p säkerhetspolitisk analys där och det var verkligen kanon. Utmärkta föreläsare.

/BEQ