News:

No significant change

Main Menu

Deadzone i Cougar Z-axel / friktionsbroms

Started by ft, January 25, 2004, 13:25:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Jag har en signifikant, om än ej avsevärd, rörelse bortom den position där pådraget är fullt. Någon som känner igen det eller, ännu hellre, kommit på ett sätt att fixa det?

Dessutom måste friktionsbromsen dras åt. Jag har tänkt mig en bricka under vredet. Andra förslag?

Mvh,
 /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

Nepp, potten ger full signal men rör sig en bit bortom det. Alternativt att elektroniken inte registrerar signalen bortom ändläget. Slutresultatet är i vilket fall detsamma.

Edit: Det jag skall göra är m a o att flytta stoppet neråt något. Jag har bara inte orkat forska i hur man lämpligen gör det utan kör latmetoden och frågar istället. ;)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Dewe

Min trottel beter sig på samma sätt, dvs når 100% elektriskt innan den når ändläget. Det syns tydligt när man är i manuell kalibrering. Har dock inte forskat i nån lösning...

Även mina vridpottar (ANT och RNG) uppför sig så. :-/

/Dewe

TrakDah

Så har det alltid varit - jag upptäckte det tidigt i min Cougar, och öppnade t.o.m en ANT-poten (!) för att kolla hur det såg ut. Det är inget mekansikt, utan verkar vara att Cougarn slutar uppfatta vid höga/låga spänningar.

Avseende friktionsbroms kommer en bricka under vredet inte att hjälpa. Du kan istället bygga upp den plastbit som utgör själva bromsen/anlägget mot rotationsaxeln med plast/lim/epoxykitt e dyl.

/TD

ft

Tackar tackar, precis den feedback jag hoppades på.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Bax

Provade mina hemmabyggda pedaler på julLAN och hade problem med Cougar ControlPanel och kallibrering. CCP kunde inte kallibrera hela omfånget av 100kOhm potentiometern och resultatet blev som ni beskriver med "död" mekanisk rörelse - om jag därimot kallibrerade den axeln via windows egna kallibrering så blev det bättre.
Verkar som Cougar software klarar lite väl lite omfång.
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


ft


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus