News:

No significant change

Main Menu

Intressant om jetströmmar...

Started by Horizon, October 11, 2003, 15:50:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Såg precis ett intressant program på SVT som handlade om jetströmmarna som rör sig på hög höjd runt jorden.

Man upptäckte dem i slutet av WW2 när amerikanska B-29'or skulle höghöjdsbomba mål i och kring Tokyo. De hade med sig ett mycket avancerat (för den tiden) bombsikte, som man kunde låsa på målet och sedan bomba.

Eftersom B-29'an var konstruerad för precisionsbombning på hög höjd (runt 10000 meter) utgjorde de japanska jaktplanen inte något större hot, och flak nådde inte så högt.

Vid den första stora attacken med B-29'or under hösten 1944 upptäckte man dock att man inte lyckades låsa bombsiktena på sina mål. Den dittills okända jetströmmen gjorde att planen flög i 770 km/h istället för de 550 km/h som de skulle hålla. Nästan alla var tvungna att släppa sin last flera mil från målet och sedan återvända hem.

Ingen trodde dem först, men eftersom en stabschef varit med i ett av planen, gick besättningarna fria från misstankarna om att de skulle ha navigerat fel och sedan försökt ljuga ihop en historia.

Tanken med B-29'an var ju att man skulle kunna precisionsbomba från hög höjd, men under resten av uppdragen användes flygplanet till att lägga bombmattor från "normal" höjd. Detta gjorde att nästan hela syftet med det avancerade planet försvann, eftersom både flak och jaktflyg kunde ge sig på dem...

En annan grej som berättades i tv-programmet var hur japanerna drog nytta av jetströmmen och skickade obemannade luftballonger med bomber ända till USA. De hade snillrika funktioner som gjorde att de stannade på rätt höjd hela vägen över Stilla havet. Jag hörde inte hur många som förolyckades av dessa bomber, men det var minst sex personer som dog när en av dem slog ner.

Intressant program som även tog upp jetströmmens inverkan på vårt klimat och uppkomsten av tornados. Fråga mig om ni vill veta mer... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

T0TT

tjao!!

jo jag såg det oxå! det var väldigt intressant!
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+,  MMX,  3DNow (2 CPUs)
2048MB RAM
NVIDIA GeForce 6600 GT x2 SLI
Sound Blaster Audigy 2 Platinum
Logitech z-5500

SledgeHammer

Horiz: Det var inga andra förutom de där skolbarnen som hittade en ballong. Snacka om oflyt...
Mvh  - Stefan -


Bax

I ryggen é dom kul att ha.
Har haft en groundspeed på 1200 km/h då vindarns varit fördelaktiga.
Men har oxå svettats över nordsjön på väg mot Dublin med 300 km/h vid rätt i nosen och konstant behövt räkna om fuelflow mot fart för att nå fram.

Ponera följande:

med ett långsamt plan flyger vi mot vinden - vår sträcka är 300 km.
Vi flyger i 300 km/h - i nollvind alltså 1 timmes flight.
Det blåser upp till 150 km/h - det tar två timmar
Soppan räcker inte så vi drar ner till long range cruise vår fart genom luften blir 150 km/h - vi kommer aldrig fram !
Alltså man måste hela tiden beräkna fuelflow per nautical mile för att säkerställa att man når fram för aktuell vind och om inte, så man når ett landningsbart alternativ.

Spännande nästan jämt !
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Horizon

QuoteOriginally posted by Bax


            I ryggen é dom kul att ha.
Har haft en groundspeed på 1200 km/h då vindarns varit fördelaktiga.
Men har oxå svettats över nordsjön på väg mot Dublin med 300 km/h vid rätt i nosen och konstant behövt räkna om fuelflow mot fart för att nå fram.

Ponera följande:

med ett långsamt plan flyger vi mot vinden - vår sträcka är 300 km.
Vi flyger i 300 km/h - i nollvind alltså 1 timmes flight.
Det blåser upp till 150 km/h - det tar två timmar
Soppan räcker inte så vi drar ner till long range cruise vår fart genom luften blir 150 km/h - vi kommer aldrig fram !
Alltså man måste hela tiden beräkna fuelflow per nautical mile för att säkerställa att man når fram för aktuell vind och om inte, så man når ett landningsbart alternativ.

Spännande nästan jämt !
mvh
Bax

Hehe, låter som det kan bli lite spännande, ja... :)

Men... kan ni inte bara be trafikledningen om en ny flyghöjd när ni hamnar i hård motvind? Då borde ni väl kunna ta er ur jetströmmen ganska snabbt, eller?

I programmet jag såg berättade en gammal pilot från en B-29'a att de en gång hade stått praktiskt taget still över målområdet med ett spaningsplan som skulle reka bra saker att bomba. Japanerna hade inga större problem att rikta in sitt luftvärn... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Bax

Vilken höjd vi väljer påverkar oxå fuelflow - går vi ner för lågt så kommer vi inte heller fram !
Omräknat på Navdatorn får vi ett värde med enhet nauticalmile/kg soppa, med detta värde och hur många kg vi har att bränna som trip fuel så kan vi räkna ut hur många mil över mark vi kan färdas
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Ah, det gäller med andra ord att meteorologerna räknar rätt när de försöker förutsäga var jetströmmen befinner sig... :)

Har det blivit riktigt svettigt någon gång? Har ni varit tvungna att välja en alternativ landningsplats?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names