News:

No significant change

Main Menu

Egen site med forum?

Started by Assassin, July 02, 2003, 11:07:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Assassin

Har bestämt mig för att skaffa egen site för min lokala LAN grupp, spray erbjuder ett ganska fint paket för 39:- månaden... men undrar, hur gör man med sådana här forum som denna? Hur får man upp sånt på nätet? vad använder man? kostar det något med forums eller bara siten i sig som kostar?
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

griffin

Du behöver 2 saker:

1. Ett konto med lite utrymme på en webserver, där du får använda
a. PHP
b. SQL

2. Ett forum. OpenBB, phpBB, pubBB är några. Jag röstar för phpBB men det är en smaksak. De är väldigt lika varandra i stora drag. Skillnadera brukar ligga på hur de är att adminsitrera och finesser.

Det första brukar kosta om man inte har någon man känner som har en server. Vad du skall ha i slutändan på kontot är

1. Kontouppgifter för att medelst ftp kunna tanka upp forumet
2. En SQL databas som du har access till. Rekommenderas att du har en separat databas för forumet.  Med databasen har du ett användarnamn/lösen för att accessa den. Det behövs senare

I runda slängar, och förutsatt att konto med SQL databas finns på plats så installerar du forumet tämligen enkelt:

1. Tanka hem det forum du vill ha, packa upp i en egen katalog
2. Tanka upp forumkatalogen till ditt webkonto
3. Följ instruktionerna som med all sannolikhet följer med forumet. Väsentligen går det ut på att surfa in på en config sida på ditt nyss upplagda forum och fylla i information om URL till forumet, uppgifter om databasen och lite till, sen är det typ klart. Efter det är det bara att börja adminsitrera sitt forum - lägga upp kategorier, användargrupper och allt vad man vill.

Hoppas det hjälpte, och det finns säkert de som kan det bättre, men jag har iaf gjort det ett par ggr och detta är vad jag minns om det på rak arm. Kan återkomma med länkar till forum och fler sådana.

mvh Griffin
snappahead

Assassin

/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)