News:

No significant change

Main Menu

Minnesfunderingar

Started by Horizon, May 24, 2003, 11:05:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Tar det här i en separat tråd för att ni ska få lite mer att klicka på... ;)

Sitter och funderar på det här med hur grafikkortstillverkarna beskriver minneshastigheter och sånt. På mitt gamla Geforce-kort var hastigheterna på GPU och minnen 200 och 333 MHz i originalskick. Så stod det i alla fall i de programmen jag använde för att överklocka grafikkortet med...

Har sett att nvidia anger minneshastigheter uppåt 850 MHz (Geforce FX 5900 Ultra). Har det skett en enorm utveckling här, eller anger de hastigheten som "dubbel" eftersom de använder DDR-minnen?

I Rage3D Tweak anges hastigheterna i mitt nya Radeon 9500 PRO till 276.75 MHz för GPU'n och 270 MHz för minnena. Hade nvidia angett dessa hastigheter till 550 och 640 MHz?

Hur är det egentligen?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Det där kan jag svara på: Nvidia anger minneshastigheterna dubbelt i många fall:

På mitt GF2GTS är det liksom på din gamla GF2 200/333 som standard, men egentligen är det alltså 200/166. På våra nya ATI-kort så har vi, om man tänker som Nvidia - 275/540 mhz original. GPU-hastigheten har inget med DDR att göra således, men visst, på 5800 Ultra har ju Nvidia skrämt upp GPU:n i 500 Mhz, man kan förstå varför det behövs en mindre kalluftshårtork för att hålla den kall....
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

SledgeHammer

Jag vill skrämma upp mitt ATi 9700 i 500MHz *drägel*
Mvh  - Stefan -

Horizon

SledgeHammer

Visst låter det tufft att säga att man har dubbla frekvensen när man har DDR minnen, men det har man ju faktiskt inte. Det är dubbla datahastigheten (Dual Data Rate) man har iom att man flyttar data både på stigande och fallande flanken av klockpulsen. Och såvitt jag minns uttrycks inte datahastighet i MHz. Sådetså! =)

(uttråkad Stefan som väntar på att nedtankningen av NikonView ska bli klar...)
Mvh  - Stefan -

Horizon

En annan kille trodde dessutom att 200 "äkta" MHz var bättre än 100 MHz DDR eftersom det ger lägre latency (vad det nu betyder) ... :)