News:

No significant change

Main Menu

Forgotten Battles tokbilligt

Started by Mr Jim, February 27, 2003, 19:32:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr Jim

\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

griffin

Cool. Tack för tipset! Men jag hittar ingen info om prisgaranti. Ej heller villkor för förbokning.
snappahead

Mr Jim

Om du läser simhq tråden så påstår herr Addman att han skickat en fråga till dom om just det, han har tydligen spart mailet så höjer dom priset så har vi ju bevis emot. Även iofs om dom skulle höjja priset ska jag endå köpa spelet.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

Phlerp

QuoteOriginally posted by Mr JimOm du läser simhq tråden så påstår herr Addman att han skickat en fråga till dom om just det, han har tydligen spart mailet så höjer dom priset så har vi ju bevis emot. Även iofs om dom skulle höjja priset ska jag endå köpa spelet.

Hmmm... nu är jag ju ingen jurist, men det är tveksamt om man kan göra så. Säljaren är tvungen att sälja till det pris han angivit, men om det bedöms som om du förstått eller bör ha förstått att priset är orimligt så är säljaren inte längre bunden till det. Om du bemödar dig att spara mailet för att ha som bevis tyder det på att du förstått att priset varit felaktigt. Fast det är ju då en fråga om bevisning. Mail är ju inte ovanligt att man sparar ändå.... Någon jurist här som kan bekräfta?

Edit: Vilket otroligt tråkigt och torrt inlägg jag gjorde.... glöm att jag överhuvudtaget skrev något ;)

griffin

Det stämmer nog. De måste nog sälja den till det priset. Gissar att de prissatt det som en add-on av misstag. Dessutom angav de att de skulle skeppa spelet om 2-4 dagar vilket verkar lite väl optimistiskt. Men de får gärna bevisa mig fel =)

Hur som helst beställde jag ett ex. för säkerhets skull. Jag har min beställningsbekräftelse på 199:+ porto, så det där med att "bemöda sig med att spara kan ligga en till last" borde inte vara aktuellt. De skickar en bekräftelse med ordernummer och där står priset. Dessutom är 200:- inte orimligt - många spel säljs för det priset (kanske inte nya). Det kan ju teoretiskt sett vara en add-on. Och det *kan* vara ett medvetet pris med.

Vad som stör mig är att de inte skriver nåt om vad en beställning innebär. Villkor för köp visst (men inte där heller nämner de ev. prisändring efter beställning). Och om nu förbeställning likställs med köp, varför inte skriva det? En site som säljer online borde ju vara alldeles extra noggrann med att vara tydlig.

Sen tycker jag deras ordersystem är tveksamt. Man reggar sig (med adress, telefonnummer och perssonnummer). Men efter det krävs ingen som helst verifikation på att man är den man utger sig för att vara. Verifierar de personnumret mot adressen (tveksamt va'?). Eller minns jag fel?

Jaja, vi får se hur det går. Jag hoppas på en FB för 199:- jag =)

Tack för tipset hur som helst!

Griffin
snappahead

Jotte

Titta man på system specifikationerna där så ser man att de inte är de rätta för FB utan de för orginal IL-2. Det är ganska säkert så att de inte snappat upp at FB är ett fristående spel nu.
200:- för ett nytt "fullspel" från en stor speltillverkare som UBi faller under *misstänkt*, när priset är nära hälften av vad som är normalt för nya PC spel. Iallafall i mitt tycke. Kika på deras övriga priser på nya spel så klarnar deras prisbild betydligt.
Å andra sidan uppmanar CDON kunden i sina köpvilkor att spara orderbekräftelsen för att underlätta vid ev kontakt med Kundtjänst, så det där med "sparat kvittot av klurighet" sätter de iallafall själva ur spel.

Griffin, man skulle väl kunna likställa att uppge sitt personnummer med att uppge namn. Personnumret är beviset på att du är du så att säga i lagens ögon. Stämmer inte personnummer uppgifterna med uppgiven adress blir det nog ingen leverans. Skattemyndigheten och dyligt har sånt väl uppdaterat i dag.

Men, men, jag håller tummarna för att det är priset de säljer till trots allt. :)

Bara för att strö salt i "såren" på er ska jag nog ta och spela FB en stund nu... :p :D ;)

Mr Jim

Hehe, well dom skriver i texten att det är ett fristående spel, nån i marknadsavdelningen som gjort ett mysigt fel kan man ju hoppas :)

griffin

Lag eller inte. De gillar sina kunder får man hoppas och om de får kalla fötter när de inser att det är för många som beställt för 200:- så gissar jag att de åtminstone erbjuder kunderna att ångra köpet. Men allra trevligast vore ju att de lät det gå för oss som beställt.

Och det där med att man borde inse Jotte, nja. Håller nog inte med. På det hela taget, om man kränger dataspel, så har man att göra med en kund (över lag nu) som inte är speciellt insatt. Många köper lite spel titt som tätt och kanske inte nödvändigtvis de senaste 500:- spelen. Så jag tycker inte alls det är orimligt att tro att ett spel som kommer faktiskt är en uppföljare för 200:-.

Men jaja... den som lever får se. Jag oroar mig för att de hänvisar till nån liten paragraf nånstans som de absolut inte skrivit om på sidan. Sånt är lågt om man lever på det.

DFL
snappahead